علت خواب زیاد بعد از سکته مغزی بستگی به دلایل متفاوتی دارد و خواب آلودگی بعد از سکته مغزی بسیار شایع می باشد و اکثر افراد بعد از سکته مغزی تمایل به خواب زیاد دارند و از علائم بعد از سکته مغزی می توان به خواب آلودگی و بی حالی اشاره کرد. متاسفانه احساس بی حالی و خواب آلودگی زیاد از اینکه بیمار پیشرفت حرکتی  داشته باشد ممانعت می کند، در صورتی که برای درمان ناتوانی های و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی نیاز می باشد که بیمار سکته مغزی فعال باشد و تمرینات توانبخشی سکته مغزی را انجام دهد تا بی حرکتی ها و سستی اندام ها برطرف شود.

سکته مغزی از آن دسته بیماری ها نمی باشد که با خواب و استراحت بهبود پیدا کند بلکه بی حرکتی و استراحت زیاد برای بیماران سکته مغزی بسیار مضر می باشد و هر چقدر بیماران سکته مغزی در طول روز بی حرکت باشند بر شدت ناتوانی آنها افزوده می شود. به عنوان مثال اگر اندام های سست و فلج بیماران سکته مغزی حرکت داده نشود به مرور باعث ایجاد اسپاسم و گرفتگی اندام ها می شود و اندام ها خشک می شوند و در صورت بی حرکتی طولانی مدت باعث بدشکلی اندام یا دفورمیتی اندام ها و مفاصل می شود که در بعضی مواقع غیر قابل درمان می باشد. از عوارض بی حرکتی طولانی مدت این می باشد که ناتوانی ها تبدیل به عادت می شود و ویلچر نشینی و بر بستر تخت بودن تبدیل به روتین زندگی می شود  و فرد خود را به عنوان یک ناتوان قبول می کند و تلاشی برای راه رفتن و حرکت کردن نمی کند بنابرین بیمار سکته مغزی و اطرافیان باید با علت خواب زیاد بعد ازسکته مغزی آشنا باشند و آن را برطرف کنند.

بی حالی و خواب آلودگی و سستی از مشخصه های سکته مغزی می باشد و تقریبا همه ی بیماران سکته مغزی درصدی از این علائم را دارند و در صورت عدم درمان و جلوگیری بر شدت آن افزوده می شود و تغییر دادن این عادت ها مشکل می شود. یکی از دلایلی که بیماران سکته مغزی از تمرینات سکته مغز ی و ورزش های سکته مغزی ممانعت می کنند به دلیل بی حالی و خستگی بعد از سکته مغزی می باشد و مانع از این می باشد که بیماران سکته مغزی بهبود بیابند.

خواب آلودگی در سکته مغزی

علت خواب زیاد بعد از سکته مغزی چیست؟

بی حالی و خستگی بعد از سکته مغزی و همچنین خواب آلودگی بعد از سکته مغزی یکی از علائم بعد از سکته مغزی می باشد و تقریبا در همه ی بیمارن سکته مغزی درصدی وجود دارد و خواب آلودگی در سکته مغزی بنا به دلایل زیر می باشد.

  • خواب آلودگی و بی حالی یکی از علائم و عوارض سکته مغزی می باشد
  • در اثر سکته مغزی مغز دچار آسیب شده است و برای اینکه خود را بازسازی کند نیاز به استراحت و خواب دارد و یکی از اصلی ترین دلایل علت خواب زیاد بعد از سکته مغزی می باشد
  • از مهمترین عوارض داروهای درمان سکته مغزی می توان به خواب آور بودن آنها اشاره کرد
  • افسردگی و ناامیدی بعد از سکته مغزی باعث می شود که بیماران سکته مغزی انگیزه ای برای تلاش و حرکت نداشته باشند و بی حال و خواب آلود باشند
  • به دلیل اینکه بیماران سکته مغزی در حرکت کردن و راه رفتن ناتوان می شوند و اکثر مواقع در تخت خود هستند عادت به خوابیدن و استراحت زیاد می کنند

راهکارهای جلوگیری از خواب زیاد بیماران سکته مغزی

بی حالی و خواب آلودگی در روزهای ابتدایی بعد از سکته مغزی عادی می باشد ولی بعد از گذشت یک الی دو هفته بعد از سکته مغزی می بایست خواب آلودگی و بی حالی کنار گذاشته شود و فرد پیگیر درمان های توانبخشی سکته مغزی شود، چون بی حرکتی برای سکته مغزی همانند سم می باشد و عوارض سکته مغزی با بی حرکتی شدت پیدا می کنند. بعد از اینکه علت خواب زیاد بعد از سکته مغزی را دانستیم می بایست راهکارهای درمانی برای جلوگیری از خواب زیاد را اتخاذ کنیم تا این خواب آلودگی سبب ضربه به بیماران سکته مغزی نشود.

راهکار های جلوگیری از خواب زیاد شامل موارد زیر می باشد:

  • عادت ندادن بیمار سکته مغزی به تخت خواب از روزهای اول
  • دادن انگیزه و اشتیاق برای حرکت و درمان
  • درمان افسردگی و بی حالی که یکی از دلایل خواب آلودگی بیماران سکته مغزی هستند
  • مشورت با پزشک مربوطه برای کاهش داروهای خواب آور سکته مغزی
  • عدم وابسته کردن زیاد بیمار سکته مغری به بی حرکتی و سرویس دهی های زیاد بدون مشارت بیمار سکته مغزی
  • بعد مدتی که بیمار سکته مغزی یکسری توانایی ها را به دست آورد تخت خواب و ویلچر را از وی بگیریم و او وادار به حرکت و تحرک کنیم
  • عدم تنها گذاشتن بیمار سکته مغری به مدت طولانی و مشارکت دادن وی در اجتماع و کارهای جمعی

سکته مغزی نیازمند حرکت و فعالیت می باشد تا درمان شود و بی حرکتی و سستی و خواب آلودگی مانع درمان سکته مغزی و بهبودی پس از سکته مغزی می شود، از این رو ما باید باعلت خواب زیاد بعد از سکته مغزی آشنا باشیم و بعد از دانستن دلیل خواب آلودگی راهکارهای جلوگیری از خواب آلودگی را انجام دهیم تا این بی حالی و خواب زیاد باعث ضربه به بیماران سکته مغزی نشود.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ