سکته مغزی به دلیل عدم خونرسانی به یک ناحیه از مغز اتفاق می افتد، دلیل این عدم خونرسانی پارگی رگ در مسیر خونرسانی مغز و نرسیدن خون به بعضی مناطق مغزی(سکته مغزی هموراژیک) و یا به دلیل وجود لخته ی خون در رگ های مغزی و بسته شدن مسیر خونرسانی سلول های مغزی(سکته مغزی ایسکمیک) باشد. جریان خون، اکسیژن و مواد غذایی را  به سمت سلول های بدن و به خصوص سلول های مغزی می برد و در اثر قطع جریان خون به یک ناحیه از مغز، سلول های مغزی دچار آسیب و یا حتی مرگ می شوند و در نتیجه علائم و عوارض سکته مغزی نمایان می شود. درمان سکته مغزی متفاوت است و دارای مراحل گوناگون می باشد و از جمله درمان هایی که برای سکته مغزی انجام می شود می توان عمل جراحی مغز در سکته مغزی را نام برد که توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می شود از جمله درمان های اولیه می باشد که در روزهای اول بعد از سکته مغزی و به هنگام بستری شدن بیمار سکته مغزی در بیمارستان انجام می شود.

یکی از مهم ترین اقدامات بعد از سکته مغزی، رساندن بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی می باشد تا مداخلات درمانی زود هنگام برای درمان سکته مغزی انجام شود، از این رو بعد از اینکه علائم سکته مغزی را در فردی مشاهده کردید می بایست سریعا با اورژانس تماس حاصل فرمایید. زمان در درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چقدر درمان های اورژانسی و زودهنگام برای بیمار سکته مغزی انجام شود، از شدت صدمات سکته مغزی کاسته می شود و عوارض سکته مغزی سریعتر درمان می شود و جلوی بسیاری از مشکلات بعد از سکته مغزی گرفته می شود، به عنوان مثال اگر بیمار  سکته مغزی به موقع به بیمارستان منتقل شود و توسط پزشک متخصص ویزیت شود و در صورتی که خونریزی مغزی شدیدی داشته باشد، با عمل جراحی مغز بعد از سکته مغزی جلوی صدمات بیشتر و حتی جلوی مرگ بیمار سکته مغزی گرفته می شود.

عمل جراحی مغز در سکته مغزی برای جلوگیری از خونریزی بیشتر رگ های مغزی و کاهش فشار داخلی مغز انجام می شود و در سکته مغزی از نوع خونریزی مغزی یا سکته مغزی هموراژیک انجام می شود. عمل جراحی مغز توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می شود و کمک بسیار زیادی برای حفط جان بیمار سکته مغزی می کند. در صورتی که سکته مغزی شدید از نوع سکته مغزی هموراژیک اتفاق بیافتد و شدت خونریزی مغزی بالا باشد، پزشک متخصص برای جلوگیری از خونریزی بیشتر و کاهش فشار داخلی مغز که باعث آسیب به مغز می شود، عمل جراحی مغز را انجام می دهد. در مواردی که سکته مغزی باعث تورم مغز شده است و باعث فشار به جمجه و آسیب مغز می شود، پزشک متخصص قسمتی از جمجمه را از سر بیمار سکته مغزی خارج می کند و زمانی که ورم مغزی کاهش یافت دوباره به کمک جراحی، جمجه را در جای اصلی خود قرار می دهد، عمل جایگزاری جمجمه بعد از سکته مغزی امکان دارد که بعد از گذشت چند ماه از سکته مغزی انجام شود تا ورم مغزی کاهش پیدا کند.

جراحی مغز در بیماران سکته مغزی و خونریزی مغزی

مراقبت های بعد از عمل جراحی مغز در سکته مغزی

جراخی مغز بنا به صلاح دید پزشک متخصص باعث کاهش صدمات و عوارض سکته مغزی می شود و همچنین باعث نجات جان بیمار سکته مغزی می شود. در بعضی بیماران سکته مغزی، شدت خونریزی مغزی به حدی می باشد که اگر عمل جراحی مغز انجام نشود امکان دارد زندگی وی به مخاطره بیافتد. پزشک متخصص مغز و اعصاب بعد از جراحی یکسری از داروها را جهت بهبودی سریعتر بیمار سکته مغزی تجویز می کند و این داروهای درمان سکته مغزی باعث تسریع روند بهبودی بیمار سکته مغزی می شود. همچنین پزشک به بیماران سکته مغزی و همچنین همراهان وی توصیه می کند تا بهبودی وضعیت بیمار سکته مغزی مراقبت های لازم را از بیمار سکته مغزی داشته باشند، به عنوان مثال از وارد شدن ضربه به سر جلوگیری شود، در حین جا به جایی بیمار سکته مغزی بسیار باید احتیاط شود، از تکان خوردن ناگهانی سر باید جلوگیری کرد، رژیم غذایی مناسب بیماران سکته مغزی باید رعایت شود و مراقبت های از این قبیل که پزشک متخصص مغز و اعصاب در هنگام ترخیص بیمار سکته مغزی از بیمارستان به بیماران و اطرافیان توصیه می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ