فراموشی و اختلالات حافظه در سکته مغزی در بعضی از بیماران سکته مغزی ایجاد می شود و درروزهای اولیه سکته مغزی شدت این مشکلات بیششتر می باشد. سکته مغزی با آسیب به مغز باعث اختلالات بسیاری در افراد می شود و از آنجایی که مغز همانند فرمانده کل بدن می باشد و تمام عملکرد ها و تصمیمات فرد توسط مغز پردازش می شود و در صورت آسیب به مغز و عدم کارکرد مناسب مغز همه ی این اعمال بدن با مشکل مواجه می شوند.

در روزهای ابتدایی سکته مغزی افراد در شوک کامل هستند و دچار آشفتگی می شوند و روزهای اول بعد از سکته مغزی همانند یک خواب می باشد که بیماران هنوز دلیل این شوک را نمی دانند و نمی دانند اینکه چگونه در عرض چند لحظه دچار این مشکلات فراوان شدند. تا بیماران سکته مغزی خود را با این شرایط وفق دهند و از این حالت آشفتگی دربیایند چند روزی طول می کشد. در این روزهای اولیه شدت علائم و عوارض سکته مغزی بسیار زیاد می باشد و بهترین راهکار این می باشد که زیر نظر متخصصان با تجربه در زمینه سکته مغزی، درمان سکته مغزی را شروع  کنند. متاسفانه بسیاری از افراد جامعه اطلاعاتی در مورد سکته مغزی ندارند و حتی بیماران سکته مغزی و همراهان وی نمی دانند بعد از سکته مغزی چکار کنند و نمی  دانند که سکته مغزی چگونه درمان می شود.

بسته به اینکه سکته مغزی کدام ناحیه از مغز را درگیر کند، علائم و عوارض متفاوتی در بدن بروز می کند. فراموشی و اختلالات حافظه در سکته مغزی یکی از عوارضی است که در بعضی بیماران سکته مغزی ایجاد می شود. افرادی که در اثر سکته مغزی ناحیه مربوط به پردازش حافظه در مغز آسیب دیده است دچار فراموشی و حواس پرتی می شوند و حتی توجه و تمرکز آنها کاهش پیدا می کند و برای انجام دادن کارها تمرکز کافی را ند ارند و یا حتی وقتی با آنها صحبت می کنیم حواسشان به ما نیست و حرف های ما را به خاطر نمی آورند.

شدت فراموشی و اختلالات حافظه در بیماران سکته مغزی متفاوت می باشد، بعضی بیماران فقط حافظه ی کوتاه مدتشان آسیب دیده است و حافظه بلند مدتشان سالم می باشد و خاطرات گذشته را به یاد دارند، بعضی بیماران دچار فراموشی می شوند و به عنوان مثال چند ثانیه پیش بهشان چیزی گفته شده است را فراموش می کنند و مدام دچار فراموشی و حواس پرتی می شود، بعضی بیماران سکته مغزی دچارعدم توجه و تمرکز می باشند و نمی توانند بر روی انجام کاری تمرکز کنند و مدام دچار حواس پرتی می شوند.

حواس پرتی و اختلال حافظه در سکته مغزی

درمان فراموشی و اختلالات حافظه در سکته مغزی

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان کردیم شدت اختلالات حافظه و حواس پرتی در روزهای اولیه بیشتر می باشد و شوک بعد از سکته مغزی نیز بر شدت این اختلالات می افزاید. اصولا مشکلات حافظه و فراموشی در سکته مغزی اگر خفیف باشد به مرور با درمان سکته مغزی برطرف می شود. راهکارهای درمانی متفاوتی برای درمان این اختلالات وجود دارد و بستگی به شدت آنها دارد و از بهترین درمان های اختلالات حافظه و فراموشی می توان به، توانبخشی ذهنی و شناختی بیماران سکته مغزی که توسط کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی انجام می شود نام برد. در کنار توانبخشی شناختی می توان از درمان های دارویی که پزشکان تجویز می کنند و درمان با تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی نام برد و البته می توان از همه این درمان ها باهم استفاده کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود و هر چقدر این درمان ها زودتر انجام شود نتیجه ی بهتری حاصل می شود و علائم و عوارض سکته مغزی در روزهای اول سکته مغزی بهتر درمان می شوند و با گذشت زمان درمان این مشکلات دشوار می شود و زمان طلایی درمان سکته مغزی از دست می رود.

در توانبخشی شناختی و ذهنی از روش های مختلفی جهت افزایش حافظه و توجه و تمرکز بیماران سکته مغزی استفاده می شود، به عنوان مثال با تمرین فلش کارت های مخصوص باعث افزایش حافظه کوتاه مدت بیماران سکته مغزی  می شود و تمرینات متفاوتی که نیاز به توجه و تمرکز دارند باعث کاهش حواس پرتی بیماران سکته مغزی می شود. تمرین در درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد و درمان سکته مغزی به کمک تمرینات می باشد و سکته مغزی اینگونه نمی باشد که با داروی خاص و یا روش درمانی خاص سریعا درمان شود، بلکه درمان سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و به مرور زمان و به کمک بازتوانی سکته مغزی بهبود میابد. متاسفانه اکثر افراد به دنبال درمان یک شبه و سریع می باشد و در بعضی مواقع اسیر تبلیغات دروغین درمان یک شبه سکته مغزی می شوند و از مسیر درمان اصلی سکته مغزی که درمان های پزشکی و توانبخشی می باشد دور می شوند و فرصت طلایی درمان سکته مغزی را از دست می دهند، در صورتی که درمان سکته مغزی پروسه ی طولانی مدت می باشد و به مرور انجام می شود و هیچ روش میانبری وجود ندارد که تمام مشکلات بعد از سکته مغزی را سریع و در عرض چند روز درمان کند.

 

 

 

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ