مدت زمان درمان سکته مغزی : در اثر سکته مغزی آسیب بر مغز وارد می شود، آسیب به وجود آمده به این دلیل است که خونرسانی یک منطقه از مغز مختل می شود، عدم خونرسانی یک ناحیه از مغز ممکن است به دليل پارگی رگ های مغز یا به دلیل وجود لخته در رگ های تغذیه کننده مغز باشد و لخته باعث مسدود شدن مسیر خونرسانی شود و خون به آن ناحیه از مغز نرسد و باعث آسیب به سلول های مغزی بشود.
دلایل سکته مغزی هموراژیک(خونریزی مغزی) می تواند فشار خون بالا، شکننده شدن رگ های خونی به دلیل کهولت سن و یا بیماری های دیگر باشد.
دلیل لخته خون در مغز نیز می تواند مشکلات قلبی، غلظت خون، کلسترول بالا و عوامل دیگر باشد.

درمان سکته مغزی چقدر طول می کشد؟

بسته به اینکه بعد از سکته مغزی شدت آسیب مغزی چقدر بوده است و اینکه کدام نواحی از مغز آسیب شده اند می تواند روند درمان سکته مغزی و بهبودی بعد از سکته مغزی متفاوت باشد.مدت زمان درمان سکته مغزی به عوامل مهم دیگری نیز بستگی دارد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.
مدت زمان درمان سکته مغزی در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند می تواند از یک ماه تا یک سال طول بکشد و طول درمان بستگی به شرایط گوناگونی دارد که قرار است در مورد آن صحبت کنیم.

زمان طلایی بهبودی پس از سکته مغزی

بعد از سکته مغزی زمان طلایی وجود دارد که شدت بهبودی بسیار بالا می باشد و شانس اینکه افراد بهبودی خود را به دست بیاورند بسیار بالا می باشد، و درمان سکته مغزی در این مدت به سرعت طی می شود، این زمان طلایی درمان سکته مغزی ۳ تا ۶ ماه بعد از سکته مغزی می باشد. افرادی که سکته مغزی کرده اند نباید این دوران طلایی بعد از سکته مغزی را از دست بده اند و درمان خود را باید تکمیل کنند. نکته ی بسیار مهمی که در این مورد وجود دارد این است که، پس از گذشت ۶ ماه از سکته مغزی ، درمان و روند بهبودی قطع نمی شود، بلکه سرعت پیشرفت مقداری کند تر می شود و نکته مهم این است که درمان و بهبودی پس از سکته مغزی وجود دارد ولی از شدت سرعت آن مقداری کاسته می شود، پس در نظر داشتن این موضوع خیلی مهم می باشد و بیماران سکته مغزی پس از گذشت ۶ ماه نااميد نباشند و روند درمان خود را طی کنند. درمان پس از سکته مغزی همیشه وجود دارد فقط سرعت روند درمان در ماه های اولیه سکته مغزی بالا می باشد.

مدت زمان درمان سکته مغزی

عوامل تاثیر گذار در مدت زمان درمان سکته مغزی

عوامل گوناگونی در مدت زمان درمان سکته مغزی تاثیر گذار هستند ، مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر زمان بهبودی پس از سکته مغزی موارد زیر می باشد:

  • شدت سکته مغزی: بسته به اینکه شدت سکته مغزی چقدر بوده و چه مقدار از مغز را درگیر کرده است و اینکه باعث چه مقدار آسیب به مغز شده است بر طول دوره درمان سکته مغزی اثر گذار است.
  • کدام ناحيه از مغز آسیب دیده است: اینکه کدام قسمت از مغز آسیب دیده است و آن ناحیه از مغز مسئول چه عملکردی در بدن انسان می باشد بر زمان بهبودی پس از سکته مغزی تاثیر گذار است.
  • شرایط جسمی فرد قبل از سکته مغزی: اینکه آیا فرد قبل از سکته مغزی شرایط فیزیکی و جسمی سالمی داشته و دچار چاقی، عدم تحرک، مشکلات جسمانی نبوده است بر طول درمان سکته مغزی تاثیر گذار است.
  • سن بیمار: بیماران سکته مغزی که سن کمتری دارند معمولا سریعتر پیشرفت می کند، عواملی مانند کهولت سن سرعت پیشرفت را کندتر می کند.
  • شروع به موقع توانبخشی سکته مغزی: افرادی که بلافاصله بعد از سکته مغزی تحت درمان توانبخشی سکته مغزی، شامل: فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی، گفتاردرمانی سکته مغزی بوده اند بسیار سريعتر پیشرفت می کند و توانبخشی پس از سکته مغزی رکن اصلی و اساسی بعد از سکته مغزی می باشد و به پیشرفت و بهبودی سریع بیمار کمک بسزایی می کند، و نکته مهم در این مورد این است که توانبخشی سکته مغزی توسط افراد باتجربه و متخصص در زمینه سکته مغزی باشند و پلن درمانی مناسب برای بیمار بچینید و بیمار سکته مغزی را به حداکثر بهبودی و درمان برسانند.
  • انگیزه و همکاری خود بیمار: بیماران سکته مغزی که انگیزه بالایی برا بهبودی پس از سکته مغزی دارند بسیار سریع تر از افراد دیگر پیشرفت می کنند. همکاری و تلاش خود بیمار یکی از ضروری ترین موارد در این زمینه است و بر روند درمان سکته مغزی تاثیر بسیاری می گذارد.
  • بیماری زمینه ای: افرادی که بیماری زمینه ای دیگر مثل مشکلات قلبی، مشکلات ریوی و سایر بیماری ها را دارند ، روند درمان آنها کند تر از افراد سالم پیش می رود ولی جای نگرانی نمی باشد چون این افراد نیز می توانند به سلامتی کامل بعد از سکته مغزی دست یابند.
  • حمایت همراهان و اطرافیان بیمار سکته مغزی: خانواده و همراهان بیمار با کمک ها و ایجاد بستر مناسب برای پیشرفت و درمان بیمار و حمایت های روانی و عاطفی در بهبودی بیمار نقش مهمی را ایفا می کنند.

آيا سکته مغزی درمان می شود؟

جواب این سوال این است که، سکته مغزی درمان دارد و بسیاری از افراد پس از سکته مغزی درمان و بهبودی کامل را به دست می آورند. سکته مغزی بیماری ای است که کل زندگی خود فرد و افراد خانواده و اطرافیان را درگیر می کند و زندگی عادی افراد را مختل می کند، به این دلیل باید سریعا به فکر درمان و توانبخشی سکته مغزی به موقع بود.

همکاران ما در کلینیک جامع توانبخشی سکته مغزی نشاط با تجربه فراوان در زمینه درمان سکته مغزی و تجربه بسیار موفق در درمان بیماران سکته مغزی در سطح تهران، آماده ارائه خدمات توانبخشی تخصصی سکته مغزی، شامل: فیزیوتراپی در منزل، کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل می باشد. جهت‌ دریافت مشاوره و خدمات توانبخشی سکته مغزی در منزل با ما در ارتباط باشید.

16 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ