مراقبت از بیمار سکته مغزی نیازمند دانش کافی در مورد سکته مغزی و و شرایط بعد از سکته مغزی می باشد و اطرافیان نحوه رفتار با بیمار سکته مغزی را باید بدانند. سکته مغزی عمکرد ها و فعالیت های عادی زندگی را مختل می کند و افراد استقلال عملکردی در زندگی را از دست می دهند، قبل از اینکه سکته مغزی رخ دهد افراد کارهای شخصی خود را انجام می دادند، مشغول فعالیت های کاری و روزمره خود هستند، در اجتماع حضور دارند.

ولی سکته مغزی تمام جنبه های عادی زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، از این رو در دوران اولیه سکته مغزی نیاز به مراقبت دارند و همراهان بیمار سکته مغزی می بایست این مراقبت ها را انجام دهند.

مراقبت از بیمار سکته مغزی نیازمند تجربه و داشتن اطلاعات کافی می باشد، یکسری از خانواده ها نحوه مراقبت از سکته مغزی را به خوبی نمی دانند و همین امر موجب لطمه به بیمار می شود. در ادامه مطلب نکات آموزنده ای در خصوص مراقبت از بیماران سکته مغزی به شما ارائه می دهیم.

نکات مهم مراقبت از بیمار سکته مغزی

در وحله ی اول خانواده و همراه بیمار باید اطلاعات کافی در مورد سکته مغزی به دست آورند و بدانند که بیمارشان چه شرایطی دارد و سکته مغزی چه مراحلی دارد. دانستن این موارد و شناخت کامل سکته مغزی کمک فراوانی به افراد می کند و افراد نقشه راه خود را می دانند و اگر اطلاعات کافی در مورد سکته مغزی داشته باشند رفتار مناسبی در قبال بیمار خود انجام می دهند.

یکی از نکات مهم در مراقبت از سکته مغزی این است که همراهان و اطرافیان بیمار سکته مغزی آرامش خود را حفظ کنند و سبب نشوند که محیط متشنج باشد و بیمار لطمه ببیند، ایجاد محیط آرام و امن در پیشرفت بیمار سکته مغزی بسیار مهم می باشد.

نحوه پوزیشن دهی بیمار سکته مغزی حین خواب و نحوه بلند کردن بیمار و جابجایی نیازمند آموزش می باشد و ندانستن این موارد موجب آسیب به بیمار می شود، برای کسب این اطلاعات مهم باید از فیزیوتراپیست و کاردرمانگر مشاوره‌ دریافت کنند.

همراهان باید داروهای درمان سکته مغزی را به طور مرتب به او بدهند و درمان های پزشكی و توانبخشی را در روزهای اولیه جدی بگیرند.

مراقبین سکته مغزی می بایست ورزش های سکته مغزی و تمرینات سکته مغزی که توسط متخصص توانبخشی آموزش داده می شود را در منزل برای بیمار انجام دهند.

تشویق و انگیزه دادن به بیمار سکته مغزی بسیار مهم می باشد. بعد از هر پیشرفتی که حاصل می شود باید مورد تشویق قرار بگیرند. انگیزه و روحیه بالا در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و مسیر پیشرفت را هموار تر می کند.

مراقبت از بیمار سکته مغزی

همراهان و خانواده بیمار سکته مغزی باید اصول تغذیه ای را رعایت کنند و برای اینکه بیمار سکته مغزی تغذیه مناسب داشته باشد با متخص تغذیه مشورت کنند. رژیم غذایی بعد از سکته مغزی باعث می شود مواد مغذی به بدن بیمار برسد و باعث بهبودی علائم و عوارض سکته مغزی می شود.

اطرافیان و خانواده بیمار سکته مغزی باید از نظر عاطفی و احساسی بیمار خود را تامین کنند، نباید اجازه دهند فرد احساس تنهایی کند و از نظر عاطفی حمایت نشود، این حمایت های روانی هستند که باعث امیدواری افراد می شود.

محيط خانه باید برای بیمار سکته مغزی مناسب سازی شود. اجسام شیشه ای و خطرناک باید از مسیر بیمار برداشته شوند، پله های اضافی و موانع در مسیر باید مناسب سازی شوند. استفاده از نرده ها و دستگيره ها در مسیر برای گرفتن و حفظ تعادل مناسب می باشد. فضای کافی برای راه رفتن وجود داشته باشد و… جهت‌ دریافت مشاوره در مورد مناسب سازی خانه باید از کاردرمانگر خود مشاوره دریافت کنید.

انجام کارهای شخصی بیمار و استحمام و توالت بردن باید به طور مرتب انجام شود. اینکه دیگران کارهای شخصی بیمار سکته مغزی را انجام می دهند برای وی آزار دهنده می باشد و نبایت مراقبین سکته مغزی حین انجام این وظایف بیمار را سرزنش و تحقیر کنند، همین امر موجب آسیب به بیمار می شود.

مراقبین سکته مغزی می بایست در روزهای اولیه ۲۴ ساعته ،بیمار سکته مغزی را تحت نظر داشته باشند، بعد از اینکه شرایط بیمار نرمال شد دیگر نیازی نیست که ۲۴ ساعته مراقبت انجام شود.

مراقبت از بیماران سکته مغزی که شرایط وخیم تری دارند و بیماری‌های زمینه‌ای فراوان دارند باید توسط پرستار متخصص در این زمینه انجام شود، خدای نکرده یک سهل‌انگاری در این بیماران باعث خسارات جبران ناپذیری می شود.

اکثر مراقبین و همراهان سکته مغزی بعد از گذشت چند ماه دچار کمر درد و انواع دست درد می شوند، این درد ها و آسیب ها به دلیل نداشتن اطلاعات لازم در مورد نحوه صحیح جابجایی و حمل بیمار می باشد، این نکات را باید از درمانگر خود آموزش ببینند.

در انتخاب پرستار و مراقب بیمار سکته مغزی، سخت گیری های لازم انجام شود و هر فردی مناسب پرستاری از بیمار سکته مغزی نمی باشد و قبل از پذیرش مراقبت و پرستار مدرک آنها چک شود و سولات در مورد تجربه و دانش کاری آنها انجام شود و توصیه های لازم به آنها در جهت مراقبت داده شود.

نکته مهمی که در مورد مراقبت از بیمار سکته مغزی وجود دارد این است که نباید بیمار را به این سبک زندگی عادت داد و نباید بیمار وابسته دیگران شود و تنبلی و عدم فعالیت موقتی می باشد. بعد از اینکه بیمار سکته مغزی یک توانایی را کسب کرد باید خودش آن کار را انجام دهد، به عنوان مثال وقتی بیمار می تواند با عصا راه برود نباید او را با ویلچر حمل کنیم و یا خود بیمار توانایی توالت رفتن را دارد خودش باید به تنهایی این کار را انجام دهد.

وابسته کردن و دلسوزی های بی مورد در خیلی از مواقع موجب لطمه به بیمار سکته مغزی می شود. بعد از اینکه بیمار توانایی های لازم را به دست آورد باید به طور مستقل کارهای شخصی و روزمره خود را انجام دهد.

مراقبت از بیمار سکته مغزی نیازمند دانش و تجربه و مهارت می باشد و نحوه رفتار و ارتباط با بیمار سکته مغزی بسیار مهم می باشد. و به خواسته های بیمار سکته مغزی باید احترام گذاشته شود و لج و لج بازی نباید ایجاد شود و از شرایط سکته‌ مغزی باید آگاه بود و بدانیم یکسری از رفتار ها به دلیل سکته مغزی می باشد و دست خود فرد نمی باشد و نباید رفتار تند با بیمار سکته مغزی داشت . نباید فضای قهر و گلایه بین بیمار سکته مغزی و همراهان و مراقبین سکته مغزی ایجاد شود این رفتارها موجب لطمه به دو طرفين می شود و نباید فرد را بابت بیماری و ناتوانی هایش مورد تمسخر و یا سرزنش قرار دهیم، همه ی این موارد نیازمند دانش و تجربه می باشد، برای اینکه نکات مهم مراقبت از بیمار سکته مغزی را بدانیم می بایست از یک فرد متخصص در این زمینه مشاوره دریافت کنیم، برای این منظور می توانید از متخصصان ما در مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط مشاوره های لازم را دریافت کنید.

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ