از جمله عوارض سکته مغزی می توان به مشکلات بینایی در سکته مغزی اشاره کرد و معمولا این مشکلات دیداری در یک چشم اتفاق می افتد و معمولا در سمت آسیب دیده مغز می باشد. مغز هماننده فرمانده و کامپیوتر بدن، مسئول کنترل و پردازش اعمال و رفتار بدن می باشد و هر بخشی از مغز مسئول کنترل و پردازش یکسری از وظایف خاص در بدن می باشد و در صورت آسیب آن ناحیه، اعمال و وظایف آن بخش از مغز دچار اختلال می شود.

در مغز انسان لوب پس سری مسئول کنترل و پردازش اطلاعات دیداری و بینایی می باشد و در صورتی که سلول های مغزی در لوب پس سری در اثر سکته مغزی دچار آسیب شوند، مشکلات دیداری ایجاد می شود و در برخی از سکته مغزی ها لوب پس سری دچار آسیب می شود. همچنین آسیب مسیر های عصبی در مغز در اثر سکته مغزی نیز باعث مشکلات چشمی در سکته مغزی می شود.

مشکلات دیداری در یک چشم به صورت ناگهانی و موقتی در مواردی می تواند از نشانه های رخ دادن سکته مغزی باشد و  از علائم و عوارض سکته مغزی می باشد، از این رو پس از مشاهده این علائم می بایست فرد سریعا به مراکز درمانی مراجع کند و پیگیر دلیل این مشکلات باشد. در اثر سکته مغزی در اکثر موارد یک چشم دچار مشکل می شود و مشکلات دیداری یکطرفه می باشد.

مشکلات دیداری و چشم در سکته مغزی

انواع مشکلات بینایی و دیداری در سکته مغزی

مشکلات چشم در سکته مغزی معمولا در سطح خفیف تا متوسط می باشند و اینگونه نیست که بیمار سکته مغزی بینایی خود را از دست بدهد. در زیر تعدادی از مهم ترین مشکلات دیداری در سکته مغزی را برایتان آورده ایم.

  • کاهش میدان دید و بینایی به دلیل مشکل در یک چشم
  • مشکل دوبینی بعد از سکته مغزی و معمولا در یک چشم بیشتر می باشد
  • تاری دید در یک چشم بعد از سکته مغزی
  • حرکات نامنظم در یک چشم
  • درد در یک چشم
  • کامل باز نشدن یک چشم به صورت موقتی
  • ندیدن یک سمت بدن و یا فراموشی یکطرفه بدن به دلیل عدم پردازش بینایی در مغز

موارد بالا تعدادی از مهم ترین مشکلات دیداری در سکته مغزی می باشد و در روزهای اولیه سکته مغزی این مشکلات بیشتر نمود پیدا می کند و شدت مشکلات چشمی بیشتر می باشد و باعث نگرانی بیماران سکته مغزی و خانواده وی می شود.

درمان مشکلات بینایی در سکته مغزی

مشکلات دیداری در اوایل سکته مغزی در بالاترین حد خود می باشد و در اغلب موارد بعد از گذشت مدتی و با بهبودی بیمار سکته مغزی بهبود پیدا می کند و مشکلات چشمی در سکته مغزی معمولا موقتی می باشند. در صورتی که شدت مشکلات چشم زیاد باشد، بیمار سکته مغزی می بایست تحت معاینه قرار بگیرد و دلیل این مشکلات مشخص بشود.

در وحله ی اول می بایست بیمار سکته مغزی مشکلات دیداری خود را با متخصص مغز و اعصاب خود در میان بگذارد و در صورت لزوم، متخصص مغز و اعصاب وی را به بینایی سنج و یا متخصص چشم ارجاع می دهد تا درمان های تخصصی برای مشکلات دیداری بیمار سکته مغزی انجام بشود.

همچنین برای درمان مشکلات دیداری چشم تمرینات بینایی نیز انجام می شود و این تمرینات بینایی را متخصص کاردرمانی برای عملکرد بهتر دیدار بیمار سکته مغزی انجام می دهد و توانبخشی بینایی برای بیماران سکته مغزی ای که مشکلات خفیف دارند بسیار مناسب می باشد و به کمک تمرینات بینایی تمرکز دیداری افزایش پیدا می کند و دوبینی کاهش پیدا می کند.

در مواردی نیز ممکن است که برای مشکلات دیداری در سکته مغزی درمان خاصی وجود نداشته باشد و پزشکان توصیه می کنند که این مشکلات دیداری موقتی می باشد و به مرور و با درمان سکته مغزی از بین می روند و راهکارهای درمانی مناسبی برای این اختلالات بینایی وجود ندارد.

 

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ