سکته مغزی بر تمام عملکردهای بدن تاثیر گذار است و باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان در بیماران سکته مغزی می شود، اکثر افراد اینگونه می پندارند که سکته مغزی فقط باعث ناتوانی های حرکتی و عملکردی می شود، ولی در واقعیت اینگونه نیست و عوارض بعد از سکته مغزی بسیار گسترده می باشد و یکی از این عوارض، مشکلات تنفسی در سکته مغزی می باشد. همه ی انسان ها برای ادامه ی حیات نیازمند نفس کشیدن و دریافت اکسیژن می باشند و تنفس یکی از مهم ترین فاکتورها برای زنده ماندن است و تنفس بسیار با اهمیت تر از غذا خوردن و سایر نیاز های انسان می باشد.

سکته مغزی بر تمام جنبه های زندگی یک فرد تاثیر می گذارد و زندگی عادی افراد را مختل می کند. یکسری از علائم و عوارض سکته مغزی مستقیما به دلیل سکته مغزی می باشد و بعد از سکته مغزی نمایان می شوند و از اینگونه عوارض می توان به مشکلات جسمی و حرکتی اشاره کرد، بعضی مشکلات بعد از سکته مغزی که به آنها مشکلات ثانویه می گوییم به دنبال عوارض سکته مغزی و بی حرکتی و ناتوانی های طولانی مدت ایجاد می شود و بر طول عمر بعد از سکته مغزی تاثیر می گذارد همانند، زخم بستر بعد از سکته مغزی و عفونت بعد از سکته مغزی. از این رو سکته مغزی زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و از این رو می بایست افراد سریعا نسبت به درمان سکته مغزی اقدام کنند.

در افرادی که سکته مغزی با شدت متوسط تا شدید را تجربه کرده اند و به خصوص در روزهای اولیه سکته مغزی و زمانی که در بیمارستان بستری هستند، ممکن است مشکلات تنفسی بعد از سکته مغزی را داشته باشند. تنفس یک عملکرد مهم می باشد و برای نفس کشیدن نیاز به حرکت هماهنگ عضلات قفسه ی سینه و حرکت منظم دیافراگم شکمی می باشد. همچنین فضای داخل شش ها باید سالم باشد تا شش ها اکسیژن هوا را دریافت کنند و به سلول های بدن برسانند.

تراک و دستگاه اکسیژن برای بیمار سکته مغزی

دلیل مشکلات تنفسی در سکته مغزی

سکته مغزی اصولا باعث فلج شدن یک سمت بدن می شود و عضلات و اندام های یک سمت بدن دچار بی حسی و بی حرکتی می شوند. بی حرکتی یک سمت بدن و بی حرکتی عضلات قفسه سینه و عضلات تنفسی یک سمت بدن یکی از دلایل مشکلات نفس کشیدن می باشد. از دلایل مهم دیگر مشکلات تنفسی در سکته مغزی می توان به مشکلات گفتاری و بلع بعد از سکته مغزی اشاره کرد که باعث مشکلات تنفسی در بیماران می شود، وقتی عضلات گلو و دهان به درستی فعالیت نکنند باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی در بیماران می شود.

از دلایل دیگر مشکلات تنفسی در بیماران استروک می توان به خوابیده بودن طولانی مدت در تخت و جمع شدن مایع در ریه ها اشاره کرد که باعث کاهش کارایی ریه ها در جذب اکسیژن می شود. همچنین جمع شدن مایع در ریه ها و کاهش عملکرد طولانی مدت ریه ها باعث عفونت ریوی در بیماران سکته مغزی می شود. عفونت بعد از سکته مغزی بسیار خطرناک می باشد و سریعا باید درمان شود و توسط داروهای آنتی بیوتیک، عفونت را در بیماران سکته مغزی باید برطرف کرد.

مغز انسان تمام عملکرد های بدن را کنترل و پردازش می کند. در اثر سکته مغزی به مغز و سلول های مغزی آسیب وارد می شود و در نتیجه ی این آسیب اعمال و وظایف بدن از قبیل عمل تنفس نیز می تواند مختل شود و ریتم طبیعی نفس کشیدن در بیماران سکته مغزی دچار اختلال شود. هر قسمت از مغز مسئول کنترل یک وظیفه ی خاص در بدن می باشد و در صورتی که بخش مربوط به تنفس در مغز آسیب ببیند، مشکلات تنفسی پدیدار می شود.

درمان مشکلات تنفسی در بیماران سکته مغزی

مشکلات تنفسی در بیماران CVA دارای درجات متفاوتی می باشد و در صورتی که مشکلات تنفسی خفیف باشد به کمک فیزیوتراپی تنفسی و ماساژهای تنفسی قابل درمان می باشد، فیزیوتراپ و کادردمان این تمرینات و ماساژ های تنفسی را به همراهان بیماران سکته مغزی آموزش می دهند تا در طول روز چندین بار انجام دهند تا مایع و خلط ریه ها به درستی تخلیه شود و همچنین نحوه ی پوزیشن دهی بیمار و نحوه خوابیدن بیمار سکته مغزی بسیار مهم می باشد تا عمل نفس کشیدن به سهولت انجام شود. همچنین پرستاران بیماران سکته مغزی این اعمال را انجام می دهند.

در موارد که مشکلات تنفسی قابل توجه باشد به کمک دستگاه ساکشن، خلط و مایع درون گلو و ریه را تخلیه می کنند تا مجرای ورودی ریه ها آزاد باشد تا عمل نفس کشیدن راحت تر انجام شود. ساکشن خلط به کمک دستگاه های مخصوص مکنده انجام می شود و برای انجام این کار لوله های نرم و پلاستیکی را وارد گلو و ریه می کنند و به کمک این شلنگ مخصوص عمل ساکشن را انجام می دهند.

در بعضی بیماران سکته مغزی شدت مشکلات تنفسی بسیار زیاد می باشد و در این موارد باید از دستگاه اکسیژن استفاده شود. در بعضی بیماران سکته مغزی که شدت مشکلات تنفسی بالا می باشد به وسیل تراک گلو عمل اکسیژن رسانی به بیمار انجام می شود، در این روش گلوی بیمار را به کمک جراحی سوراخ می کنند و از طریق لوله های مخصوص اکسیژن رسانی به بیمار سکته مغزی را انجام می دهند.

 

 

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ