مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی در بعضی از بیماران سکته مغزی ایجاد می شود و بسیار ناخوشایند می باشد و اصولا با درمان سکته مغزی مشکلات جنسی نیز کاهش پیدا می کند.سکته‌ مغزی یک شوک بزرگی می باشد و اعمال و احساسات افراد را مختل می کند. با بروز سکته مغزی تغیراتی در اعمال و رفتار فرد می گذارد و زندگی عادی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از مشکلاتی که بعد از سکته مغزی رخ می‌دهد، مشکلات جنسی می باشد، این وضعیت بر زندگی زناشویی افراد تاثیر منفی دارد و بر کیفیت زندگی شخص تاثیر گذار است. هر فردی نیاز به رابطه جنسی موفق می باشد و رابطه جنسی موفق بر سلامت جسمی و روحی فرد تاثیر بسیاری دارد.مشکلات جنسی در اوایل سکته مغزی بسیار بیشتر می باشد ‌و به مرور و با درمان فرد از شدت علائم کاسته می شود و کم کم به رول عادی باز می گردد. دلیل مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی متفاوت می‌باشد و در ادامه مقاله به دلایل مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی می پردازیم.

دلایل مشکلات جنسی در سکته مغزی

دلایل مشکلات جنسی در سکته مغزی متفاوت می باشد و اعمال جنسی فرد و زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. عدم برقراری رابطه جنسی در سکته مغزی، به ناتوانی های جسمانی و کاهش میل جنسی بعد از سکته مغزی به دلیل کاهش احساسات جنسی می باشد.

بعد از سکته مغزی فعالیت و حرکت بیمار دچار ضعف می شود و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی جلوی فعالیت های بدنی را می گیرد و شخص نمی تواند رابطه جنسی برقرار کند، به دلیل عدم حرکت اندام‌ ها و مشکلات تنه فرد از برقراری رابطه جنسی عاجز می شود، این مشکلات در اوایل سکته مغزی بیشتر نمو پیدا می‌کند. افراد سکته مغزی به دلیل مشکلات حرکتی به سختی پوزیشن های جنسی را انجام می دهند و در اوایل سکته مغزی از انجام رابطه جنسی اجتناب می کنند.

بعد از سکته مغزی احساسات فرد تحت تاثیر قرار می گیرند و امیال جنسی نیز به پیروی از آن کاهش می کند و شخص تمایل به برقراری رابطه جنسی ندارد. دلیل این کاهش میل جنسی به دلیل آسیب به مغز در اثر سکته مغزی می باشد.

در برخی افراد و به مرور زمان و ناتوانی حرکتی و کاهش اعتماد به نفس، فرد انگيزه لازم جهت برقراری رابطه جنسی را ندارد. به دليل اينکه رابطه‌ جنسی برای افراد مشکل می باشد و در رابطه جنسی مثل قبل از سکته مغزی نمی توانند عمل کنند، دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند.

با وقوع سکته مغزی و کاهش کارایی بدن و عدم فعالیت فرد در اجتماع و گوشه گیری فرد، به مرور زمان، افسردگی و اضطراب در فرد ایجاد می شود. بعضی افراد پس از سکته مغزی دچار اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی می شوند، با بروز افسردگی، فرد تمایلی برای برقراری رابطه جنسی ندارد، افسردگی مشکل اساسی بیشترکه بیماران سکته مغزی می باشد و تمام جنبه‌ های زندگی فرد را درگیر خود می کند. افسردگی و عدم انگيزه فرد را از اجتماع دور نگه می دارد، افسردگی دلیلی دیگر بر اجتناب افراد بر برقراری رابطه جنسی می باشد.

در برخی بیماران سکته مغزی، مشکلات عدم نعوظ به وجود می آید، این عدم نعوظ بر رابطه جنسی افراد تاثیر منفی می گذارد، فرد نمی تواند به خوبی رابطه جنسی برقرار کند و در سکس موفق به مشکل بر می خورد.

به دلیل اینکه رابطه جنسی نیازمند قوای جسمانی و جنسی سالم می باشد و انرژی زیادی مصرف می کند و بیماران سکته مغزی سریع خسته می شوند، عدم برقراری رابطه جنسی و خستگی زودرس در رابطه جنسی آنها را در انجام رابطه جنسی موفق ناکام می گذارد.

مشکلات گفتاری بعد از سکته مغزی و نتوانستن بیان احساسات و خواسته ها و همچنین عدم بیان جملات احساسی و عاطفی، فرد از اینکه بیان کند نیاز به رابطه جنسی دارد عاجز است و نمی تواند خواسته های جنسی خود را به طور صریح بیان کنو و این امر بر انجام رابطه جنسی تاثیر گذار است.

مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی

درمان

با توجه به اینکه در مقالات قبلی به قابل درمان بودن سکته مغزی اشاره کردیم، با درمان سکته مغزی و بهبودی پس از سکته مغزی، انجام روابط جنسی نیز رو به بهبودی می‌رود. با توانایی های حرکتی و حرکت اندام ها و راه رفتن بیمار سکته مغزی، انجام رابطه جنسی آسان تر می شود، با درمان سکته مغزی و مشارکت فرد در کارهای روزمره و حضور در اجتماع، فرد از نظر روحی و روانی به حالت مطلوب می رسد، این افزایش روحیه و انگیزه در فرد ، در انجام رابطه جنسی تاثیر بسیار خوبی می گذارد و به طور موفق رابطه جنسی برقرار می کند.
با درمان مشکلات سکته مغزی، گردش خون در بدن فرد نرمال می شود، و این امر در نعوظ تاثیر فراواني دارد.

با بهبودی بیمار از شدت مشکلات روانی و عاطفی کاسته می شود، مشکلات روانی تاثیر بسیاری در عدم برقراری رابطه جنسی دارند.

همچنین همراهی خانواده و به خصوص همسر فرد بیمار و یاری وی ، اعمال جنسی به خوبی انجام می شود، همسر فرد بیمار باید از مشکلات وی آگاه باشد و او را درک کند و در این امر همسر خود را یاری کند و خواسته های او توجه کند.

برای دریافت مشاوره های جنسی، فرد سکته مغزی باید زیر نظر یک متخصص روانشناسی و متخصص سکسولوژی باشد و از این متخصصان جهت درمان مشکلات خود بهره ببرد.

آيا مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی قابل درمان است؟

مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی قابل درمان هستند و نیازمند پیگیری و درمان توسط فرد و خانواده می باشد و بیمار نباید از بیان این مشکلات دچار خجالت زدگی شود و احساس شرمساری کند ، بلکه هر چه سریعتر جهت درمان آن اقدام کند.

درمان مشکلات جنسی بر زندگی عاطفی و زناشویی فرد تاثیر بسیاری دارد و در سطح کیفیت زندگی بیماران را بهبود می بخشد و رضایت فرد از زندگی را بالا می برد و از به وجود آمدن مشکلات روانی و عاطفی جلوگیری می نماید.

کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط به صورت تخصصی جهت درمان سکته مغزی فعالیت می کند و خدمات توانبخشی سکته مغزی و مشاوره جهت روش های درمانی سکته مغزی به افراد ارائه می دهد. جهت‌ بهرمندی از این خدمات درمانی با متخصصین ما در حیطه سکته مغزی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ