مشکلات گوارشی در سکته مغزی بسیار شایع می باشد  و به خصوص در روزهای اولیه بسیار نمایان می شود و یبوست بعد از سکته مغزی یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی در بیماران سکته مغزی می باشد. همانطور که می دانیم بعد از سکته مغزی، سلول های مغزی دچار آسیب می شوند و با توجه به اینکه مغز هماند یک کامپیوتر عملکردهای بدن را کنترل و پردازش می کند، در اثر این آسیب عملکرد های بدن دچار اختلال می شود و سیستم گوارشی نیز بعد از آسیب مغزی دچار اختلال می شود.

تغذیه مناسب یکی از لازمه های بهبودی بعد از سکته مغزی می باشد و بیمارانی که تغذیه مناسب ندارند و مواد مغذی و مورد نیاز بدنشان تامین نمی شود، دچار ضعف می شوند و نمی توانند بهبودی بعد از سکته مغزی را به دست آورند. همچنین تمرینات سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی نیازمند انرژی دارند و بیماری که تغذیه مناسبی ندارد نمی تواند به خوبی تمرینات توانبخشی سکته مغزی را انجام دهد.

یبوست و اختلالات گوارشی بعد از سکته مغزی

دلایل اختلالات گوارشی بعد از سکته مغزی

بعد از سکته مغزی افراد تا مدتی دچار شوک می شوند و در اثر این شوک روانی دچار بی اشتهایی می شوند و مدتی میل به غذا ندارند، همچنین بی حالی و ضعف بعد از سکته مغزی باعث کور شدن اشتهای بیماران سکته مغزی می شود. حالات روحی و روانی نیز بر عملکرد سیستم گوارشی تاثیر گذار می باشد و از آنجایی که اکثر بیماران سکته مغزی دچار افسردگی و ناامیدی می شوند دیگر میلی به غذا خوردن ندارند و سیستم گوارشی آنها دچار اختلال می شود.

در اثر سکته مغزی حرکات منظم معده و روده ها دچار اختلال می شود و عمل هضم و دفع دچار ناهماهنگی می شود و این مشکلات در اوایل سکته مغزی بسیار شایع می باشند و به مرور بهبود می یابند. اکثر بیماران از رژیم غذایی بعد از سکته مغزی آگاهی ندارند و همین امر نیز موجب مشکلات گوارشی می شود، از این رو مشاوره گرفتن از متخصص تغذیه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

یکی دیگر از دلایل مشکلات گوارشی بعد از سکته مغزی عوارض قرص ها و داروهای درمان سکته مغزی می باشد، این داروها باعث اختلال عملکرد معده و روده ها می شود و عمل هضم و دفع غذا مختل می شود. همچنین داروهای سکته مغزی باعث خشکی بدن می شوند و باعث یبوست بعد از سکته مغزی می شود، از این رو بیماران سکته مغزی می بایست به صورت منظم در طول روز آب مصرف کنند. همچنین یکی از عوارض این قرص می توان به حالت تهوع و استفراغ بعد از سکته مغزی اشاره کرد و در موارد نیز داروها باعث کاهش اشتها در بیماران سکته مغزی می شوند، با این حال داروها در کنار عوارضی که دارند باعث درمان سکته مغزی می شوند.

بی حرکتی بعد از سکته مغزی و در تخت خوابیدن های زیاد در طول روز باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی و همچنین یبوست بعد از سکته مغزی می شود. انسان با حرکت زنده است و در صورت بی حرکتی بسیاری از مشکلات در بدن پدید می آید و مشکلات گوارشی نیز در اثر بی حرکتی طولانی مدت می تواند پدیدار شود.

دلیل دیگر مشکلات گوارشی در سکته مغری، رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب بعد از سکته مغزی می باشد و عدم مصرف مناسب فیبر و مایعات باعث اختلال عملکرد سیستم گوارشی و همچنین باعث یبوست می شود.

انواع مشکلات گوارشی در سکته مغزی

بیماران سکته مغزی می توانند یک یا چندین نوع از مشکلات گوارشی را با هم داشته باشند، در زیر چندین نمونه از اسن مشکلات که در بیماران سکته مغزی می تواند وجود داشته باشد را برایتان بیان می کنیم.

یبوست

یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی ، یبوست می باشد و اکثر بیماران سکته مغزی با آن مواجه هستند و باعث اذیت بیماران می شود. یبوست بعد از سکته مغزی می تواند به دلیل کم آبی بدن، عوارض داروها، اختلال عملکرد سیستم گوارشی بعد از سکته مغزی، بی تحرکی طولانی مدت، رژیم غذایی نامناسب و.. ایجاد شود.

استراغ و حالت تهوع

حالت تهوع بعد از سکته مغزی نیز می تواند به دلیل عوارض دارو ها و سایر موارد باشد و استفراغ و حالت تهوع بعد از سکته مغزی شایع می باشد.

بی اشتهایی بعد از سکته مغزی

اکثر بیماران سکته مغزی دچار بی اشتهایی می باشند و این می تواند به دلیل بی حرکتی طولانی مدت و مشکلات روانی بعد از سکته مغزی و عوارض داروها باشد.

درمان اختلالات گوارشی بعد از سکته مغزی

در وحله ی اول پیشگیری از مشکلات گوارشی در بیماران سکته مغزی در اولیت می باشد و مشاوره گرفتن از متخصص تغذیه و رعایت اصول تغذیه ای بعد از سکته مغزی و همچنین تحرک کافی و انجام فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می کند.

برای درمان مشکلات گوارشی می بایست از پزشک گوارش و پزشک تغذیه کمک گرفت و به کمک درمان های دارویی و درمان های تغذیه ای، اختلالات گوارشی را درمان کرد. مشکلات گوارشی قابل درمان می باشند و در اکثر مواقع موقتی می باشند و در روزهای اولیه بیشتر نمایان می شوند و به مرور بهبود می یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ