مهم ترین علت سکته مغزی را می توان مشکلات خونی و عروقی و سبک زندگی ناسالم افراد را بیان کرد و با این تفسیر بسیاری از سکته مغزی ها قابل پیشگیری می باشند. دلایل سکته مغزی در هر فرد متفاوت می باشد و همچنین شدت سکته مغزی و علائم و عوارض سکته مغزی در افراد مختلف متفاوت می باشد. ازاصلی ترین دلایل سکته مغزی می توان به فشار خون بالا، غلظت خون و چربی خون بالا، چاقی و عدم تحرک، رژیم غذایی ناسالم، دخانیات، مشکلات قلبی و عروقی، فشارهای روانی و استرس و اضطراب اشاره کرد. همچنین علت های دیگری نیز وجود دارد که باعث سکته مغزی می شود، ولی مهم ترین علت سکته مغزی مواردی که اشاره کردیم می باشد.

بنا به توضیحات بالا، پیشگیری از سکته مغزی یکی از بهترین راهکارها می باشد و اکثر سکته مغزی ها قابل پیشگیری می باشند و در صورت رعایت یکسری نکات ساده از اتفاق افتادن سکته مغزی می توان جلوگیری کرد. سکته مغزی باعث بروز ناتوانی های زیادی در فرد می شود و صدمات فراوانی را به وی وارد می کند و درمان سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و مدت زمان درمان سکته مغزی از یک ماه الی دو سال به طول می انجامد و بستگی به شدت سکته مغزی و شدت ناتوانی های عملکردی و حرکتی سکته مغزی دارد.

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که در در اثر عدم خونرسانی به مغز، سلول های مغزی دچار آسیب و یا حتی مرگ شوند و در صورت عدم کارکرد درست مغز، عملکرد های جسمی و روانی و رفتاری دچار اختلال می شود. رگ های خونرسانی به مغزی بسیار حساس می باشد و در صورت وارد آمدن فشار زیاد به آنها در اثر فشار خون بالا دچار پارگی می شوند و خونرسانی به مغز مختل می شود و یا در اثر وجود لخته های کوچک در خون، رگ های خونرسانی مغز دچار گرفتگی می شوند و خون به یک منتطقه از مغز نمی رسد و سکته مغزی اتفاق می افتد. بنابراین کنترل و درمان دلایل و علت های اصلی سکته مغزی بسیار مهم می باشد تا از بروز سکته مغزی جلوگیری کنیم.

علت و دلایل سکته مغزی

مهم ترین علت سکته مغزی چیست؟

وقتی از بیماران سکته مغزی سوال می شود که علت و دلیل سکته مغزی در آنها چه بوده است، اکثر آنها پاسخ می دهند که مبتلا به فشار خون بالا بوده اند، بنابراین فشار خون بالا مهم ترین علت سکته مغزی می باشد و عمده سکته مغزی ها به دلیل فشار خون بالا اتفاق می افتد و از این رو کنترل فشار خون در محدوده ی نرمال بسیار مهم می باشد، حتی افرادی بوده اند که داروی کنترل فشار خون خود را به مدت چند روز سرخود قطع کرده بودند و در اثر بالا رفتن فشار خون از محدوده ی نرمال و فشار به دیواره ی رگ های مغز و پارگی رگ های خونرسانی مغز، دچار سکته مغزی شده اند. بنابراین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند می بایست مراقبت های لازم را انجام دهند و فشار خون بالا را جدی تلقی کنند و از وقوع سکته مغزی جلوگیری کنند چون سکته مغزی صدمات فراوانی را به آنها وارد می کند.

بعد از فشار خون بالا، مشکلات خونی و عروقی دیگر مانند غلظت خون بالا و چربی خون بالا از مهمترین دلایل سکته مغزی می باشد. از این رو کنترل غلظت خون بالا و چربی خون بالا بسیار مهم می باشد و بیستر این مشکلات به دلیل سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی نامناسب می باشد. افرادی که دچار مشکلات خونی و عروقی هستند می بایست مراقبت های لازم را انجام دهند و از عواقب این مشکلات و بروز سکته مغزی آگاه باشند.

مشکلات قلبی نیز از مهم ترین علت های سکته مغزی می باشند و افرادی که مشکلات قلبی دارند باید تحت درمان و کنترل باشند. بیمارانی که مشکل قلبی داشته اند و سکته مغزی در آنها اتفاق افتاد است، دلیل سکته مغزی لخته ی ایحاد شده توسط بیماری های قلبی و حرکت این لخته ی خون از قلب به سمت مغز می باشد، وقتی لخته ی خون به مغز می رسد و به دلیل باریک بودن رگ های مغزی، باعث گرفتکی رگ های مغزی می شود و خونرسانی به یک منطقه از مغز به درستی انجام نمی شود و سکته مغزی اتفاق می افتد.

بسیاری از افراد فشارهای روانی و استرس و اضطرب را جدی تلقی نمی کنند و از عواقب و عوارض این مشکلات روحی و روانی آگاه نیستند، در صورتی که این مشکلات دلیل عمده ی سکته مغزی ها به شمار می روند و نقش استرس و اضطراب و افسردگی در اتفاق افتادن سکته مغزی غیر قابل انکار می باشد و درصد بالایی از افرادی که سکته مغزی کرده اند دچار فشارهای روانی بوده اند و این فشاره های روانی باعث بروز سکته مغزی در آنها شده است.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب این مقاله، مشکلات خونی و عروقی از مهم ترین علت های سکته مغزی هستند و هر مشکل و یا بیماری که باعث فشار خون، غلظت خون، چربی خون، مشکلات قلبی و عروقی می شود را باید کنترل و درمان کرد و با رعایت این موارد از بروز بسیاری از سکته مغزی ها می توان جلوگیری کرد. بنابراین آشنایی با دلایل سکته مغزی و آشنایی با عوارض سکته مغزی باعث می شود که مردم آگاه باشند و مراقبت های لازم را انجام دهند تا باعث اتفاق افتادن سکته مغزی در آنها نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ