سکته مغزی باعث بی حرکتی و فلج شدن یک سمت بدن می شود و در نتیجه حرکت کردن و راه رفتن بعد از سکته مغزی مختل می شود و تا زمانی که بیماران سکته مغزی بتوانند توانایی راه رفتن را به دست بیاورند، در تخت بستری هستند و جابه جایی بیماران سکته مغزی به کمک ویلچر انجام می شود. اصولا پرستاران بیماران سکته مغزی نکات مهم نگهداری از بیمار سکته مغزی را به همراهان و خود بیمار سکته مغزی آموزش می دهند و یکی از نکات مهم نگهداری از بیمار سکته مغزی، رعایت نکات بهداشتی بیماران سکته مغزی می باشد و لازم می باشد که خود بیمار و همراهان رعایت کنند.

بعد از سکته مغزی و در روز های اولیه همراهان و خانواده بیمار تجربه و اطلاعات کافی در مورد مراقبت از بیمار سکته مغزی ندارند و اصولا سردرگم هستند و برای اینکه بتوانند خود را با شرایط وفق دهند و تجربه کافی را به دست آورند اصولا مدتی زمان می برد، همچنین در روزهای اولیه بیمار سکته مغزی در شوک بعد از سکته مغزی قرار دارد و سطح هوشیاری بیمار سکته مغزی پایین تر از حد نرمال می باشد و در نتیجه خود بیمار نیز توانایی کنترل و انجام خیلی از کارها را ندارد.

رعایت نکات بهداشتی بیماران سکته مغزی بسیار مهم می باشد و در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی امکان دارد که بیمار سکته مغزی دچار عفونت و همچنین دچار سایر مشکلات و بیماری ها شود و در نتیجه رعایت بهداشت بسیار مهم می باشد و باعث سلامتی بیمار سکته مغزی می شود. در زمان بستری بودن بیمار سکته مغزی در بیمارستان، پرستاران و کمک پرستاران تمام این موارد را رعایت و انجام می دهند و در زمان ترخیص شدن بیمار سکته مغزی از بیمارستان اصولا موارد مهم مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل را به خانواده و همراهان بیمار سکته مغزی آموزش می دهند.

بدن افراد بعد از سکته مغزی ضعیف و بسیار حساس می شود و از این رو امکان دارد به دلیل موارد بسیار ساده ای دچار عفونت و یا بیماری شوند و باعث لطمه به بیمار سکته مغزی شود، از این رو در نگهداری از بیماران سکته مغزی باید حساسیت به خرج داد. بی حرکتی و بستری بودن در تخت باعث مشکلات فراوانی در بیماران سکته مغزی می شود و بی حرکتی طولانی مدت باعث ضعیف شدن بیمار سکته مغزی می شود و افراد باید سریعا نسبت به درمان سکته مغزی و همچنین توانبخشی سکته مغزی اقدام کنند.

رعایت نکات بهداشتی در نگهداری بیماران سکته مغزی

 

نکات بهداشتی بیماران سکته مغزی شامل چه مواردی می باشد؟

رعایت نکات بهداشتی بیماران سکته مغزی بسیار مهم می باشد و از بیمار شدن و عفونت در بیماران سکته مغزی جلوگیری می کند و در روند درمان بیمار سکته مغزی بسیار مهم می باشد و در صورتی که بیمار سکته دچار بیماری شود، پروسه ی درمان و بهبودی وی به طول می انجامد. در زیر موارد بهداشتی مهمی که در نگهداری بیماران سکته مغزی باید رعایت شوند را برایتان آورده ایم.

  • بیمارانی که عدم کنترل ادرار و مدفوع بعد ازسکته مغزی را دارند باید به صورت مرتب پوشک و لوله ی سوند که به مجاری ادراریشان متصل است را تعویض کنند و به خصوص لوله های سوند باید به صورت مرتب هر دو هفته یک بار تعویض شود زیرا عفونت ادراری بعد از سکته مغزی بسیار شایع می باشد و در صورتی که لوله های سوند دیرتر تعویض شود امکان دارد که بیمار سکته مغزی عفونت بگیرد و در بیمارستان بستری شود.
  • همراهان و مراقبین بیمار سکته مغزی به هنگام غذا دادن باید مراقب آسپیراسیون و رفتن تکه های غذا به ریه ها جلوگیری کنند که باعث عفونت ریوی می شود، بدین منظور باید در حالت نشسته به بیماران سکته مغزی غذا دهند و بیماران باید هنگام غذا خوردن عجله نکنند و بلافاصله بعد از غذا خوردن نخوابند.
  • به بیمارانی که توانایی بلع و غذا خوردن را ندارند از طریق گاواژ که لوله هایی است که از طریق بینی به معده وصل است غذا می دهند و این لوله ها نیز باید به صورت دوره ای تعویض شوند تا دچار گرفتگی و عفونت نشوند.
  • تشک بیماران سکته مغزی مخصوص می باشد تا از زخم بستر بعد از سکته مغزی جلوگیری شود و برای بیماران سکته مغزی از تشک های بادی و مواج استفاده می کنند که به صورت دوره ای باد مناطق مختلف تشک تغییر می کند و از فشار به یک نقطه ی بدن و ایجاد زخم بستر جلوگیری می شود.
  • از دیگر نکات بهداشتی بیماران سکته مغزی این می باشد که در افرادی که مشکلات تنفسی بعد از سکته مغزی دارند ممکن است گلو را جراحی و سوراخ کنند و از طریق لوله های تراک و از راه گلو به بیمار سکته مغزی اکسیژن رسانی شود و یا و بیمارانی که مشکلات غذا خوردن شدید دارند ممکن است از طریق جراحی شکم و وصل کردن لوله ها و تیوپ های مخصوص به بیمار سکته مغزی غذا رسانی کنند، در اینگونه بیماران باید اطراف این لوله ها و مناطق جراحی شده تمیز و استریل نگهداری شود تا دچار عفونت و بیماری نشود.
  • لباس ها و همچنین پتو، تشک بیمار سکته مغزی باید به صورت مرتب شسته شود تا باعث بیماری و عفونت بیمار سکته مغزی نشوند.
  • یکی از نکات مهم بهداشتی بیماران سکته مغزی این می باشد که باید به صورت مرتب استحمام شوند تا بدنشان دچار بو گرفتگی و کثیفی نشود، نظافت شخصی خود بیمار نیز بسیار مهم می باشد.
  • اتاق و محیط نگهداری بیمار سکته مغزی باید تمیز باشد و همچنین افرادی که با بیمار سکته مغزی در ارتباط هستند نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.
  • از عرق سوز شدن بدن بیمار به خصوص از عرق سوز شدن کشاله ران جلوگیری شود و بدین منظور می توان از پودر های مخصوص جهت جلوگیری از عرق سوز شدن بیمار سکته مغزی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ