در این مطلب قرار است هر آنچه که در مورد سکته مغزی باید بدانیم را بیان کنیم، شناخت سکته مغزی و داشتن اطلاعات در مورد سکته مغزی بسیارمهم و کاربردی می باشد و باعث می شود که در وحله ی اول دچار سکته مغزی نشویم و اگر هم سکته مغزی اتفاق افتاده است با  دانستن روش های درمانی سکته مغزی، سریعا آن را درمان کنیم. متاسفانه بسیاری از افراد شناختی در مورد سکته مغزی ندارند و نمی دانند که چگونه سکته مغزی رخ می دهد و دلایل سکته مغزی چیست.

اکثر افراد زمانی با سکته مغزی آشنا می شوند که سکته مغزی در خودشان و یا اطرافیانشان اتفاق افتاده است و بسیاری نیز بعد از وقوع سکته مغزی نمی دانند که سکته مغزی چگونه درمان می شود و برای درمان سکته مغزی باید به کدام متخصصان مراجع کرد. حتی اکثر افراد جامعه با راهکار های پیشگیری از سکته مغزی آشناییت ندارند و نمی دانند که چگونه از بروز سکته مغزی جلوگیری کنند. اکثر سکته مغزی ها قابل پیشگیری هستند و با رعایت یکسری نکات ساده از اتفاق افتادن سکته مغزی و وارد شدن صدمات جبران ناپذیر می توان جلوگیری کرد.

همچنین اقدامات بعد از سکته مغزی بسیار مهم می باشد و با اقدامات درمانی و اورژانسی به موقع می توان از صدمات جبران ناپذیر سکته مغزی جلوگیری کرد. همچنین دریافت مشاوره سکته مغزی از افراد متخصص در این زمینه کمک می کند تا سریعتر عوارض بعد از سکته مغزی را درمان کرد و راهکارها و اقدامات درمانی سکته مغزی به افراد آموزش داده می شود.

همه چیز در مورد سکته مغزی

سکته مغزی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان می باشد و با توجه به زندگی غیر سالم امروزی، آمار سکته مغزی در حال افزایش می باشد. سکته مغزی در اثر نرسیدن خون به یک منطقه از مغز اتفاق می افتد، دلایل نرسیدن خون به یک منطقه مغزی می تواند وجود لخته ی خون در مسیر خونرسانی مغز(سکته مغزی ایسکمیک) و یا پارگی رگ در مسیر خونرسانی مغز(سکته مغزی هموراژیک) باشد. در اثر عدم خونرسانی به یک منطقه از مغز و نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز، سلول های مغزی دچار آسیب و یا حتی مرگ می شوند و در آثر آسیب مغزی عملکرد طبیعی مغز مختل می شود و باعث به وجود آمدن اختلال در عملکرد طبیعی بدن و اندام ها می شود و علائم و عوارض بعد از سکته مغزی ایجاد می شود. هر چقدر شدت سکته مغزی بیشتر باشد و منطقه ی بیشتری از مغز در اثر سکته مغزی آسیب ببیند، شدت عوارض و ناتوانی های بعد از سکته مغزی بیشتر می باشد. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد سکته مغزی بدانیم به شما آموزش داده می شود تا در مورد سکته مغزی آشناییت کامل را داشته باشید.

راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

به همه ی افراد توصیه می شود در قدم اول از بروز سکته مغزی جلوگیری کنند به دلیل اینکه حتی اگر سکته مغزی خفیف باشد باز هم صدماتی را به افراد وارد می کند و همچنین جلوگیری از سکته مغزی با رعایت یکسری از نکات ساده امکان پذیر می باشدو اکثر سکته مغزی ها عمدتا قابل پیشگیری می باشند.

روش های پیشگیری از سکته مغزی شامل موارد زیر می باشد:

  • رژیم غذایی سالم
  • کنترل وزن در محدوده نرمال
  • تحرک کافی و ورزش کردن به صورت منظم
  • کنترل بیماری های زمینه ای همانند، فشار خون، غلظت خون، چربی خون، قند خون و مشکلات قلبی و عروقی
  • کنترل مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  • داشتن آرامش و دوری از استرس و فشار های روانی

موارد بالا تعدادی از اصلی ترین موارد پیشگیری از سکته مغزی می باشد و با رعایت این نکات از بروز بسیاری از سکته مغزی ها می توان جلوگیری کرد.

درمان سکته مغزی

به همه ی افراد توصیه می شود که بعد از سکته مغزی سریعا درمان سکته مغزی را شروع کنند، زیرا شروع زود هنگام درمان سکته مغزی باعث می شود که ناتوانی ها و مشکلات بعد از سکته مغزی سریعتر بهبود پیدا کند و زمان طلایی درمان سکته مغزی از دست نرود، گلدن تایم درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه بعد از سکته مغزی می باشد و در این بازه ی زمانی درمان عوارض بعد از سکته مغزی راحت تر می باشد و بیماران سکته مغزی سریعتر به نتیجه می رسند.

درمان های پزشکی و درمان های توانبخشی سکته مغزی، بهترین روش های درمان سکته مغزی هستند و می بایست از روزهای های اولیه سکته مغزی شروع شوند، توانبخشی سکته مغزی به در مان مشکلات و ناتوانی های حرکتی و عملکردی بعد از سکته مغزی می پردازد و شامل: فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد. تمرینات توانبخشی سکته مغزی کمک می کند تا بیماران سکته مغزی سریعتر بهبودی پس از سکته مغزی را به دست بیاورند و توانایی های حرکتی و عملکردی را به دست بیاورند.

در اکثر موارد سکته مغزی قابل درمان می باشد و بیماران سکته مغزی می توانند عملکرد های طبیعی را به دست بیاورند، همچنین درمان سکته مغزی کمک می کند که طول عمر بعد از سکته مغزی افزایش پیدا کند و امید به زندگی به بیماران سکته مغزی برگردد. از این رو درمان سکته مغزی در الویت می باشد و نباید زمان را از دست داد. قصد ما این بود که در این مقاله هر آنچه که در مورد سکته مغزی باید بدانیم و مهم می باشد را بیان کنیم تا همه ی افراد شناخت کلی در مورد سکته مغزی داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ