ورزش های سکته مغزی در بهبودی پس از سکته مغزی نثش مهمی دارند به دلیل اینکه سکته مغزی با تمرینات توانبخشی و ورزش های سکته مغزی درمان می شود. سکته مغزی باعث مختل شدن حرکات اندام ها و بدن می شود، بعد از سکته مغزی حرکت اندام ها ضعیف می شود، وقتی فردی بعد از سکته مغزی می خواهد دست خود را بلند کند و لیوانی را بردارد دست او حرکت نمی کند و اینچنین به نظر می آید که کنترل حرکات و فرمان پذیری از دست او خارج شده است، بسیاری افراد بعد از سکته مغزی اذعان دارند وقتی که می خواهند دست خود را یک مقدار حرکت دهند، انگار یک وزنه ی ۱۰۰ کیلویی به دست‌شان بسته شده است و جلوی حرکت و بلند کردن دست را گرفته است.

این ناهماهنگی های حرکتی و ضعف حرکتی به دلیل این است که در اثر سکته مغزی مغز آسیب دیده است و فرمان های حرکتی درست صادر نمی کند. نکته ی مهمی که بسیاری از بیماران سکته مغزی به آن توجه نمی کنند این است که دست و اندام ها کاملا سالم هستند و این آسيب مغز است که باعث ناتوانی های جسمانی و حرکتی در آنها شده است.

تمرینات سکته مغزی باعث بازآموزی حرکتی در اندام ها می شود و به مرور باعث ترميم مسير های عصبی‌ در مغز می شود و به این عمل نوروپلاستی سیتی می گویند.. ورزش های سکته مغزی بهترین روش درمانی جهت آموزش حرکات می باشد، و نکته ی مهم این است که ورزش های درمانی سکته مغزی باید توسط فیزیوتراپیست و کاردرمانگر ارائه شود و افراد دیگر تخصصی در زمینه توانبخشی سکته مغزی ندارند.

تاثیر ورزش های سکته مغزی

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، در اثر سکته مغزی آسیب به مغز وارد می شود و هماهنگی حرکتی و کنترل اندام ها از دسترس خارج می شود. برای اینکه دوباره باعث بازگشت حرکات در بیماران سکته مغزی بشویم نیاز به ورزش ها و تمرینات تخصصی سکته مغزی داریم.

ورزش های سکته مغزی باعث آموزش و بازآموزی حرکتی در اندامها می شود و کم کم حرکات فراموش شده آموزش داده می شود. ورزش های سکته مغزی باعث تقویت عضلات اندام های بدن می شود، با افزایش قدرت عضلات دامنه حرکتی اندام ها افزایش پیدا می کند ، به عنوان مثال اگر فرد سکته مغزی دست خود را در یک سوم دامنه حرکتی دست حرکت می دهد، به کمک ورزش های توانبخشی و افزایش قدرت عضلانی، دست خود را تا دو سوم دامنه ی حرکتی نرمال حرکت می دهد.

ورزش های سکته مغزی

یکی از اثرات بسیار مهم تمرینات توانبخشی سکته مغزی، کاهش خشکی مفاصل و کاهش سفتی و اسپاسم عضلانی می باشد، این تمرینات توانبخشی باعث می شود اندام ها به صورت آزادانه و راحت در دامنه حرکتی نرمال خود حرکت کنند. وقتی که به مدت طولانی تمرین های سکته توسط بیماران انجام شود، مهارت حرکتی در افراد افزایش پیدا می کند و بیماران سکته مغزی حرکات را بهتر و استادانه انجام می دهند. با تکرار و تمرين های سکته مغزی، تمرکز و تعادل در حرکت افزایش پیدا می کند.

تمرین های راه رفتن در بهبود تعادل و راه رفتن بیمار سکته مغزی تاثیر بسیاری دارد و راه رفتن آنها را تقویت می کند، درمان راه رفتن بیمار سکته مغزی فقط با تمرین و تکرار مداوم ورزش های سکته مغزی ممکن می باشد و این ورزش های راه رفتن هستند که باعث تسلط کامل و مهارت در راه رفتن بیمار می شوند.

تمرین های سکته مغزی باعث افزایش انگیزه و روحیه بیماران سکته مغزی می شوند، انگیزه مثبت و روحیه بالا در روند درمان سکته مغزی تاثیر بسیاری دارد، همچنین با انجام مرتب تمرینات توانبخشی سکته مغزی، اعتماد به نفس و عزت نفس بیماران افزایش پیدا می کند و این موارد در روند بهبودی افراد تاثیر مثبتی دارد.

در اجتماع بودن و انجام فعالیت‌های روزمره باعث بهبود عملکرد بیماران سکته مغزی می شود، به کمک تمرین های سکته و یا پیاده روی در محیط بیرون، فرد وارد فعالیت‌های اجتماعی می شود و خود را مشغول کارهای روزمره می کند و این فعالیت ها پروسه درمانی سکته مغزی زا سرعت می بخشند‌.

آموزش ورزش ها

ورزش های سکته مغزی بسیار فراوان هستند و هر یک باعث درمان و بهبودی یکسری از عملکرد ها می شود، هر تمرین جهت درمان مشکل خاصی انجام می شود و کاربرد جداگانه دارد‌. به عنوان مثال، بیمار سکته مغزی که توانایی بالا رفتن از پله را ندارد ، با او تمرینات با استپ و بالا رفتن از استپ را کار می کنیم تا توانایی بالا رفتن از پله را آموزش به دست آورد. بیماری که دست او قدرت گرفتن ندارد و ضعف عضلات دست و انگلشتان دارد، تمرینات گرفتن به وسیله ی خمیر های مخصوص و توپ های تمرینی انجام می شود.

بهترین ورزش برای افزایش مهارت در راه رفتن پیاده روی می باشد، ولی نکته مهم این است که اول بیمار توسط فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی الگوی صحیح راه رفتن را آموزش ببینند و سپس پیاده روی را انجام دهد. متاسفانه اکثر بیماران سکته مغزی با الگوی اشتباه راه می روند و همین امر باعث می شود دد راه رفتن مهارت لازم را به دست نیاورند.

برای اینکه بهترین ورزش های سکته مغزی مناسب هر شخص را به دست آوریم باید با فیزیوتراپیست و کاردرمانگر مراجعه کنیم، فیزیوتراپیست و کاردرمانگر با توجه به تخصصی که در این زمینه دارند ، در ابتدا بیمار سکته مغزی را ارزیابی می کنند و سپس با توجه به مشکلات و ضعف هایی که دارند برنامه توانبخشی مناسب آن شخص را به وی ارائه می دهند. درمان سکته مغزی یک پروسه پیچیده و طولانی مدت می باشد و در این راه باید از متخصصین با تجربه در این زمینه کمک گرفت و مدت زمان درمان سکته مغزی را کاهش دهیم.

6 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ