اکثر بیماران سکته مغزی مخصوصا در روزهای اولیه بعد از سکته مغزی نیاز به پرستار دارند و پرستاری در سکته مغزی بسیار حائز اهمیت می باشد. پرستاران و مراقبان بیمار سکته مغزی می بایست از سکته مغزی و شرایط بعد از سکته مغزی آگاهی داشته باشند. در روزهای اول بعد از سکته مغزی شرایط حاد می باشد و بیماران سکته مغزی نیازمند مراقبت پزشکی بیشتری می باشند و تا دچار صدمات شدید نشوند و زندگی آنها به مخاطره نیفتد.

مراقبیتن و پرستاران بیماران سکته مغزی می بایست تجربه ی کار با بیمار سکته مغزی را داشته باشند و تخصص های لازم در مورد سکته مغزی داشته باشند، از این رو بیمار سکته مغزی را نمی توان به هر کسی سپرد. افردای که سکته مغزی شدید داشته اند و علائم حیاتی آنها درگیر می باشد، تا وقتی که وضعیت کلی آنها به حالت نرمال نرسیده است نیاز به پرستار دارند تا زندگی آنها دچار مخاطره نشود.

پرستاران همچنین نکات مهم مراقبت از بیماران سکته مغزی را به خانواده و اطرافیان آموزش می دهند. همچنین نحوه ی برخورد با بیمار سکته مغزی نیز بسیار مهم می باشد، افرادی که تجربه ی کار با بیماران سکته مغزی را دارند می دانند که بیماران سکته مغزی رفتار های به خصوصی دارند و در بسیاری از موارد خانوداه ها نادانسته باعث وارد آمدن ضربه های روحی و روانی به بیماران سکته مغزی می شوند و بیمار سکته مغزی دچار افسردگی و اضطراب و یا پرخاشگری بعد از سکته مغزی می شود.

پرستار بیمار سکته مغزی

نکات مهم پرستاری از بیمار سکته مغزی

بسیاری از بیماران سکته مغزی و افرادی که سکته مغزی شدید داشته اند نیاز به پرستار دارند در روند درمان سکته مغزی به آنها کمک کند و سرعت بهبودی پس از سکته مغزی افزایش پیدا کند، همچنین پرستار کمک می کند تا بیمار سکته مغزی به درستی و با سلامت کامل روند درمان خود را طی کند و دچار صدمات جسمی و جانی نشود.

در زیر تعدادی از موارد مهمی در بیماران سکته مغزی را که پرستار در آن نقش دارد برای شما بیان می کنیم:

  • کنترل مرتب علائم حیاتی بعد از سکته مغزی همانند تب،اکسیژن خون، فشار خون و بیمار های زمینه ای.
  • انجام مرتب تزریقات به بیمارانی که نیاز به تزریق دارو دارند.
  • وصل کردم سرم به بیمار سکته مغزی.
  • داروهای درمان سکته مغزی را در ساعت های منظم به بیمار می دهند.
  • تعویض مرتب و دوره ای سوند و لوله های گاواژ در بیماران سکته مغزی.
  • انجام ساکشن ریه و گلو در بیماران سکته مغزی که مشکل تنفسی دارند.
  • جلوگیری و درمان زخم بستر بعد از سکته مغزی
  • جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات گوارشی بعد از سکته مغزی
  • ایجاد آرامش روانی در بیمار سکته مغزی
  • آموزش بیمار و خانواده برای درمان بهتر سکته مغزی
  • پوزیشن دهی صحیح بیمار سکته مغزی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به بیمار سکته مغزی
  • آموزش جابجایی مناسب بیمار سکته مغزی

چه افرادی بعد از سکته مغزی نیاز به پرستار دارند؟

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان کردیم اکثر بیماران سکته مغزی به خصوص در روزهای اول نیاز به پرستار دارند تا در سلامت کامل بهبودی پس از سکته مغزی را به دست آوردند. بیمارانی که سکته مغزی آنها شدید بوده و شدت علائم و عوارض سکته مغزی در آنها بیشتر می باشد نیازمند پرستار خصوصی می باشند. در یکسری ازبیماران سکته مغزی، علائم حیاتی بدن نیز دچار اختلال می شود و نیازمند مراقبت شبانه روزی می باشند تا زندگی آنها دچار مخاطره نشود. به عنوان مثال بالا رفتن فشار خون و یا غلظت خون امکان دارد باعث سکته مجدد و سکته مغزی برای بار دوم در آنها بشود و یا کاهش اکسیژن بیش از حد نرمال ممکن است زندگی بیماران سکته مغزی را به مخاطره بیاندازد.

در بسیاری از موارد عدم پوزیشن دهی مناسب در بیماران سکته مغزی روی تخت و یا جابه جایی بیمار سکته مغزی به صورت غیر اصولی باعث صدمات فراوانی به بیماران سکته مغزی می شود، از این رو ما به اهمیت پرستاری در سکته مغزی پی می بریم و متوجه می شویم که پرستاران در درمان سکته مغزی چه نقش مهمی را ایفا می کنند.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ