پرسش و پاسخ های متداول سکته مغزی در اکثر بیماران سکته مغزی و همراهان آنها مشابه می باشد و اکثر بیماران با مطالعه سوالات متداول سکته مغزی پاسخ پرسششان را به دست می آورند. به همین دلیل ما تعدادی از سولات متداول که از ما پرسیده شده است را در این مقاله اورده ایم تا بیماران سکته مغزی جواب سوالات متداول خود را به دست آورند.

  1. بیمار ما دو هفته از سکته مغزی شان می گذرد و تعادل در راه رفتن ندارد و دائما زمین می خورد آیا امیدی به درمان است؟ زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه می باشد و در این مدت باید تمرینات توانبخشی را شروع کنند، با تمرینات مستمر قطعا پیشرفت حاصل می شود و راه رفتنشان بهبود پیدا می کند.
  2. کسانی که سکته می کنند بعد از گذشت 6 ماه بعد از سکته مغزی هم امیدی به درمان می باشد؟ بعد از گذشت 6 ماه سرعت پیشرفت کاهش پیدا می کند ولی همچنان پیشرفت وجود ولی فقط در 6 ماه ابتدایی سرعت پیشرفت بالا می باشد.
  3. آیا بی حسی نصف صورت و زبان و لب قابل درمان می باشد؟ یکسری از  بیماران بعد از سکته مغزی دچار مشکلات حسی و گزگز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی می شوند، به مرور و با درمان سکته مغزی از شدت این مشکلات حسی کاسته می شود.
  4. صحبت کردن بیمار سکته مغزی چقدر  زمان می برد؟ بسته به اینکه مشکلات بلع و گفتار بعد از سکته مغزی به چه مقدار آسیب دیده است، زمان بهبودی متفاوت است، اگر بیمار بلع خود را به دست آورد و توانایی آوا سازی و بیان کلمات ساده را به دست آورد احتمال بهبود صحبت کردن بسیار بالا می باشد.
  5. بیمار ما 4 ماه پیش سکته مغزی کرده است و ورم در هر دو پایش دارد، برای کاهش ورم پا چه کارهایی انجام دهیم؟ ورم دست و پا بعد از سکته مغزی معمولا به دلیل مشکلات گردش خون، عدم تحرک،مشکلات کلیوی و قلبی ایجاد می شود و برای درمان ورم در سکته مغزی باید از یکسری تمرینات ماساژدرمانی در سکته مغزی و تمرینات توانبخشی استفاده کنید.
  6. بیمار سکته مغزی ما 5 ماه پیش سکته مغزی کرده است و سمت چپ بدن ایشان درگیر شده است، 60 جلسه کاردرمانی و فیزیوتراپی برده ایم والان توانایی راه رفتن و عصا با کمک را دارد، آیا امکان دارد که در آینده بتواند مستقل راه برود؟  درمان توانبخشی سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و با توجه به اینکه بیمار شما توانسته در 60 جلسه توانبخشی سکته مغزی راه رفتن با عصا را به دست آورد، احتمال اینکه در آینده بتواند مستقل راه برود بسیار بالا می باشد، به شرط اینکه تمرینات توانبخشی سکته مغزی را مرتب انجام بدهند.
  7. هفته ای چند جلسه توانبخشی برای بیمار سکته مغزی مناسب می باشد؟ این یکی از پرسش و پاسخ های متداول سکته مغزی می باشد که از ما پرسیده می شود. برای سکته مغزی با شدت متوسط اصولا هفته ای 3 جلسه توانبخشی مناسب می باشد و اگر علائم سکته مغزی شدید را دارند باید هر روز جلسات درمانی سکته مغزی را داشته باشند.
  8. پدر بنده یک ماه پیش سکته مغزی کرده است و سمت راست بدن ایشان درگیر شده است، راه رفتن ندارند و صحبت کردن ایشان نیز نامفهوم است برای درمان باید چکار کنیم؟ در ماه های اول فیزیوتراپی و کاردرمانی باهم نیاز می باشد و بیشتر تمرکز در درمان سکته مغزی باید بر روی تمرینات سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی باشد و کمتر از درمان های غیر ضروری استفاده شود، تمرینات کششی سکته مغزی و حرکت اندام ها برای جلوگیری از اسپاسم انجام شود و حرکات قدرتی برای تقویت اندام ها نیاز است، برای درمان صحبت کردن به گفتاردرمانی مراجع کنید و در 3 ماه ابتدایی برنامه توانبخشی فشرده انجام دهید.
  9. اگر توانبخشی زود هنگام انجام نشود در چه زمانی روند بهبودی متوقف یا کند می شود؟ روند درمان سکته مغزی هیج زمانی متوقف نمی شود و همیشه فرصت برای پیشرفت درمان وجود دارد ولی بعد از گذشت 6 ماه از سکته مغزی روند پیشرفت یک مقداری کندتر می شود ولی همچنان بهبودی حاصل می شود ولی با سرعت کمتر.
  10. همسر بنده سکته مغزی کرده است و الان توانایی حرکت کردن و راه رفتن را دارد ولی توانایی ارتباط جنسی و سکس را ندارد، برای درمان چکار کنیم؟ بعضی بیماران سکته مغزی دچار مشکلاتی در فعالیت جنسی می شوند، اول به دلیل اینکه فعالیت بدنی و حرکت اندام ها محدود می شود و انجام فعالیت جنسی برایشان دشوار می شود، دلیل بعدی اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی و مشکلات روانی بر انگیزه جنسی تاثیر منفی می گذارد و چندین دلیل دیگر که در مقاله مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی برایتان بیان کرده ایم. برای درمان مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی اول باید مشکلات جسمانی و ناتوانی های سکته مغزی را به کمک توانبخشی درمان کنید و با درمان انگیزه بیماران بالا می رود و مشاوره های جنسی توسط مشاوران و پزشکان مربوطه می توانید دریافت کنید.
  11. آیا تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی در درمان تاثیر دارد؟ تحریک مغناطیسی مغز باعث تحریک مغز برای بازسازی خود می شود و یک درمان مکمل در کنار تمرینات توانبخشی سکته مغزی می باشد و خود تحریک مغناطیسی مغز به تنهایی باعث درمان سکته مغزی نمی شود و نیاز به کاردرمانی سکته مغزی و فیزیوتراپی سکته مغزی می باشد ولی تحریک مغناطیسی مغز تاثیر مثبتی بر روند درمان سکته مغزی دارد.
  12. بیمار ما بعد از سکته مغزی بسیار پرحرف و تحریک پذیر شده و بی قراری بعد از سکته مغزی و بی خواب خوابی بعد از سکته مغزی را دارند، دلیل این موارد چیست و چگونه درمان کنیم؟ بعضی بیماران بعد از سکته مغزی دچار اختلالاتی در خلق و خوی و شناخت و حالات روانی می شوند، دلیل لین موضوع آسیب به قسمت های کنترل کننده احساسات و شناخت بیمار سکته مغزی می باشد. برای درمان این اختلالات باید به روانپزشک مراجعه کنید.
  13. بعد از سکته مغزی بیمار ما دچار فراموشی و اختلالات حافظه شده است، آیا امکان درمان وجود دارد؟ شدت این اختلالات در در اوایل سکته مغزی بیشتر می باشد و به مرور و با درمان سکته مغزی از شدت آن کاسته می شود.بسته به اینکه شدت اختلال حافظه در بیمار شما چقدر می باشد بهبودی می تواند متفاوت باشد.
  14. آیا طب سوزنی برای سکته مغزی تاثیری دارد؟ طب سوزنی درمان سکته مغزی نیست، درمان سکته مغزی توانبخشی  و تمرینات و ورزش های سکته مغزی می باشذ.
  15. مچ پام بعد از سکته مغزی خیلی شل می باشد و موقع راه رفتن پیچ می خورد، برای درمان چکار کنم؟ شلی مچ پا و ضعف آن مشکل اکثر بیماران می باشد، برای درمان این مشکل در ابتدا عضلات پا باید تقویت شود، علاوه بر تقویت مچ پا باید زانو و عضلات ران تقویت شود تا پا را ثابت نگهدارند، در مرحله ی بعدی باید تمرینات الگوی صحیح راه رفتن را آموزش بینید.
  16. یکی از نزدیکان ما سکته مغزی کرده اند و بی هوش هستند آیا امکان دارد بی هوشی بعد از سکته مغزی طول بکشد؟ در بعضی مواقع بعد از سکته مغزی بی هوشی و حالت کما بعد از سکته مغزی رخ می دهد و بیشتر در بیمارانی دیده می شود که سکته مغزی شدید داشته اند، طول دوره بی هوشی از چند روز تا چند ماه می تواند به طول بیانجامد.
  17. چه مقدار تمرینات روزانه برای سکته مغزی مفید می باشد، آیا محدودیتی در مقدار تمرین وجود دارد؟ بستگی به توان و وضعیت سلامتی فرد دارد، تمرین تا جایی که باعث آسیب دیدگی و خستگی شدید نشود مشکلی ندارد، چون بهبودی پس از سکته مغزی به تمرین و فعالیت آنها بستگی دارد.
  18. پدرم بعد از گذشت 45 روز از سکته مغزی و انجام فیزیوتراپی و کاردرمانی هنوز کاملا نرمال راه نمی رود و کارهایش  را نرمال همانند افراد عادی نمی تواند انجام دهد، آیا امکان بهبودی به طور کامل وجود دار د؟ چون سکته مغزی آسیب بزرگی بر مغز وارد می کند برای اینکه علائم وعوارض سکته مغزی به طور کامل برطرف شود نیاز به پروسه ی طولانی مدت دارد و در اکثر افراد اثرات ناشی از سکته مغزی حتی بعد از بهبودی مقداری باقی می ماند.
  19. پدرم سکته مغزی کرد است، پیشرفتش تا به الان خوب بوده است فقط همکاری ندارد؟ یکی از مهمترین مواردی که در پیشرفت بیمار سکته مغزی تاثیر بسیار زیادی دارد، همکاری و انگیزه خود بیمار سکته مغزی می باشد و بدون همکاری و بدون انجام تمرینات توانبخشی درمان حاصل نمی شود و به مرور سعی کنید وی را وارد تمرینات کنید و روی روحیه و انگیزه وی کار شود.
  20. برای حرکت دست بعد از سکته مغزی چکار کنیم؟ یکی از پرسش و پاسخ های متداول سکته مغزی در مورد حرکت دست بعد از سکته مغزی می باشد. بعد از ارزیابی دست توسط کاردرمانگر و اینکه دست در چه مرحله ای می باشد، و ارزیابی تمام موارد که آیا دست اسپاسم دارد، دامنه ی حرکتی چه مقدار می باشد، از نظر عملکردی در چه مرحله ای می باشد و فاکتور های مهم دیگرارزیابی می شود و در مرحله ی بعدی برنامه ی درمانی مناسب بیمار سکته مغزی چیده می شود. دست به دلیل داشتن عضلات فراوان و پیچیدگی حرکتی و انجام حرکات ظریف نیازمند توانبخشی تخصصی تر می باشد و زمان بیشتری برای درمان نیاز دارد.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ