یکی از پرسش های متداولی که افراد از ما می پرسند این است که چرا آمار سکته مغزی زیاد شده است؟ دلیل اینکه در جوامع امروزی جوانتر ها نیز به سکته مغزی مبتلا می شوند چیست؟ این سوال ها از سوالات متداول سکته مغزی می باشد که از ما پرسیده می شود. در این مقاله قصد داریم به این پرسش مهم پاسخ دهیم تا افراد در مورد اینکه چرا سکته مغزی فراوان شده است و دلایل سکته مغزی در جوامع امروزی را بدانند.

برای اینکه سکته مغزی اتفاق بیفتد می بایست یک مشکل و یا بیماری در افراد وجود داشته باشد تا باعث بروز سکته مغزی شود و بدون دلایل سکته مغزی، احتمال رخ دادن سکته مغزی بسیار پایین می باشد. به عبارت دیگر برای اینکه پارگی در رگ های مغزی و یا لخته ی خون در رگ های مغزی ایجاد شود نیاز به یک بیماری و یا یکی از دلایل سکته مغزی می باشد.

سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان می باشد و سالانه تعداد زیادی از افراد را درگیر خود می کند، با اینکه اکثر افراد بعد از سکته مغزی به زندگی خود ادامه می دهند و تعداد اندکی از بیماران سکته مغزی جان خود را از دست می دهند، با همین حال سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد در جهان می باشد. با این توصیف پی می بریم که آمار سکته مغزی بسیار بالا می می باشد و بهترین راهکار پیشگیری از سکته مغزی می باشد و رعایت نکات بسیار ساده می توان جلوی بسیاری از سکته مغزی ها را گرفت.

دلایل افزایش آمار سکته مغزی

دلایل افزایش آمار سکته مغزی

برای پاسخ به این سوال که، چرا آمار سکته مغزی زیاد شده است؟ می بایست اول با دلایل سکته مغزی آشنا شویم و بدانیم که سکته به چه  دلیل و چگونه رخ می دهد. دلایل اصلی رخ دادن سکته مغزی عبارتند از، فشار خون بالا، غلظت خون و چربی خون بالا، مشکلات قلبی و عروقی و مشکلات خونی، چاقی و عدم تحرک، مصرف دخانیات و الکل زیاد، فشارهای روانی و افسردگی و اضطراب، رژیم غذایی ناسالم،قند خون بالا و دیابت می باشد.

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که به دلیل لخته ی خون در رگ های خونرسانی مغزی (سکته مغزی ایسکمیک) و یا پارگی رگ های خونرسانی مغز(سکته مغزی هموراژیک) خونرسانی به یک ناحیه از مغز مختل شود و در اثر عدم خونرسانی به یک ناحیه از مغز، اکسیژن و مواد مغذی به سلول های مغزی نرسد و سلول های مغزی دچار آسیب و یا حتی مرگ شوند. در صورت آسیب و مرگ سلول های مغزی عملکردهای بدن دچار اختلال می شود.

در جوامع امروزی به دلیل سبک زندگی ناسالم،آلودگی هوا، استرس و فشارهای روانی زیاد، رژیم غذایی ناسالم، بی تحرکی و چاقی، افزایش مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، عوارض داروها و یکسری واکسن ها و افزایش بیماری های قلبی و عروقی، آمار سکته مغزی بسیار زیاد شده است. از این رو پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی به افراد توصیه می کنند که موارد گفته شده در بالا را کنترل و درمان کنند تا دچار سکته مغزی نشوند.

سکته مغزی در بعضی موارد صدمات جبران ناپذیری را بر افراد وارد می کند و از این رو پیشگری از سکته مغزی در الویت می باشد و با رعایت نکات ساده از بروز بسیاری از سکته مغزی ها می توان جلوگیری کرد. در صورت بروز سکته مغزی شدید، زندگی بیمار سکته مغزی به طور کامل تحت تاثیر قرار می گیرد و درمان علائم و عوارض سکته مغزی شدید می تواند تا یک الی دو سال زمان ببرد و هزینه های فراوانی را بر دوش خانواده ها می گذارد. بعد از اینکه دانستیم که چرا آمار سکته مغزی زیاد شده است، می بایست اقدامات لازم جهت جلوگیری از سکته مغزی را اتخاذ کنیم.

متاسفانه در کلان شهرها و به خصوص در تهران به دلیل آلودگی هوا و فشارهای روانی زیاد و غذاهای ناسالم آمار سکته مغزی بسیار زیاد شده است و همه ی اقشار جامعه را درگیر خود کرده است و از طرفی نداشتن اطلاعات کافی در مورد سکته مغزی و ندانستن راه های پیشگیری باعث ابتلای بسیاری از افراد به سکته مغزی شده است. در بین بیماران سکته مغزی افراد جوانتر نیز دیده می شود و حتی افراد با سنین 20 الی 40 نیز به سکته مغزی مبتلا می شوند و باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی و حرکتی زیادی در افراد می شود.

5 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ