کاردرمانی در منزل برای راه رفتن یکی از خواسته های اکثر مراجعان کاردرمانی می باشد و اغلب بیماران به کمک کاردرمانی می توانند راه رفتن را به دست بیاورند. کاردرمانی علم حرکت و استفاده کاربردی از اندام ها می باشد و بیمارن مختلف می توانند به کمک تمرینات کاردرمانی توانایی های خود را به دست بیاورند و به کمک کاردرمانی بتوانند فعالیت های روزمره و شخصی خود را به طور مستقل انجام دهند.

مراجعان کاردرمانی در منزل را طیف گسترده ای از بیماران را شامل می شود که به نوعی مشکلات حرکتی و عملکردی دارند. افرادی که به کاردرمانی نیاز دارند شامل: بیماران سکته مغزی، پارکینسون، ام اس، آسیب های نخاعی، ضربه مغزی، بعد از جراحی های ارتوپدی و سایر بیماری ها با مشکلات جسمی و حرکتی را شامل می شود که مهارت های حرکتی و عملکردی خود همانند راه رفتن، حرکت دست و انگشتان را از دست داده اند. در این بین اکثر مراجعان کاردرمانی در منزل برای راه رفتن را، بیماران سکته مغزی تشکیل می دهند. سکته مغزی معمولا یک سمت بدن را درگیر می کند و علائم حرکتی یک سمت بدن مختل می شود و اکثر بیماران سکته مغزی توانایی راه رفتن را از دست می دهند و حتی در مواردی نشستن و ایستادن نیز مختل می شود. راه رفتن بعد از سکته مغزی یکی از مهم ترین اهداف کاردرمانی در منزل می باشد و اکثرا بیماران سکته مغزی به کمک کاردرمانی می توانند توانایی راه رفتن را به دست آورند.

در جلسات کاردرمانی در منزل، مختصص کاردرمانی با توجه به شدت علائم جسمی و حرکتی تمرینات و متدهای درمانی متفاوتی را برای به دست آوردن توانایی های عملکردی برای بیمار اجرا می کند. ولی اولویت اکثر مراجعان کاردرمانی در منزل، راه رفتن به کمک تمرینات کاردرمانی می باشد و بعد از اینکه توانایی راه رفتن به دست آمد سایر مهارت های حرکتی مثل استفاده ی کاربردی از دست اولویت پیدا می کنند.

کاردرمانی برای راه رفتن

کاردرمانی در منزل چگونه باعت کمک به راه رفتن می شود؟

بیمار سکته مغزی را در نظر بگیرید که روزهای اولیه سکته مغزی را سپری می کند و یک سمت بدن او فلج و بی حرکت می باشد و توانایی حرکت دادن یک سمت بدن خود را ندارد. در ابتدا کاردرمانگر به کمک تمرینات تخصصی باعث تقویت عضلات اندام های ضعیف می شود، در مرحله ی بعدی به کمک ورزش های کاردرمانی، نشستن و ایستادن به صورت مستقل به دست می آید.

وقتی بیمار سکته مغزی توانست به تنهایی بایستد، حالا نوبت به راه رفتن می رسد، در روزهای اولیه راه رفتن به کمک حمایت های کاردرمانگر و با استفاده از وسایل کمکی سکته مغزی که شامل اسپیلنت ها و عصا و سایر وسایل کمکی می باشد، راه رفتن به بیمار سکته مغزی را آموزش می دهد. به مرور که مهارت راه رفتن در بیمار سکته مغزی افزایش پیدا کرد و قدرت عضلات نیز به اندازه ی کافی بالا رفت، کم کم حمایت ها حین راه رفتن کاهش پیدا می کند و راه رفتن به تنهایی و با کمک عصا آموزش داده می شود. به مرور که راه رفتن بهبود پیدا کرد عصا نیز کنار گذاشته می شود و راه رفتن بدون عصا شروع می شود.

از تمرینات تعادلی نیز برای افزایش تعادل حین را رفتن استفاده می شود تا مهارت و استقلال بیمار سکته مغزی افزایش پیدا کند. برای راه رفتن و بالا رفتن تسلط حین راه رفتن و آموزش الگوی صحیح راه رفتن، از تمرینات و ورزش های متنوعی استفاده می شود و همه ی این پلن های درمانی بسته به نیاز بیمار سکته مغزی و تشخیص کاردرمانی سکته مغزی انجام می شود.

مزیت های کاردرمانی در منزل برای راه رفتن

بسیاری از بیماران با مشکل جسمی و حرکتی به کمک کاردرمانی حرکت و راه رفتن را به دست می آورند و به زندگی عادی خود برمی گردند و چه بسا در خیلی از بیماران اگر تمرینات کاردرمانی برای راه رفتن انجام نمی شد هیچ وقت مهارت راه رفتن را به دست نمی آوردند، از این رو ما به اهمیت تمرینات کاردرمانی برای راه رفتن پی می بریم. در زیر تعدادی از مزیت های مهم کاردرمانی در منزل برای راه رفتن را برایتان بیان کرده ایم.

  • شروع زودهنگام درمان های کاردرمانی در منزل و از دست ندادن فرصت طلایی درمان
  • از مشکلات رفت و آمد مخصوصا در شهر تهران و مشکلات جا به جایی بیماران کاسته می شود و بازدهی بیمار افزایش پیدا می کند و بیماران جسمی و حرکتی سریعتر مهارت راه رفتن را به دست می آورند
  • افراد به طور خصوصی و تخصصی زیر نظر یک متخصص کاردرمانی هستند و تمام جنبه های فیزیکی و حرکتی ارزیابی می شود و درمان های تخصصی ارائه می شود
  • در فضای خانه بیمار آموزش می بیند که چگونه راه برود و چگونه کارهای شخصی خود همانند حمام رفتن و توالت رفتن را انجام دهد
  • در هر جلسه ی کاردرمانی در منزل، تمرینات مخصوص آموزش داده می شود تا در طی روز انجام شود
  • در جلسات درمان در منزل مشاوره هایی برای درمان سریعتر و بهتر به مراقبین و خود بیمار داده می شود

کاردرمانی در منزل برای راه رفتن نیازمند همکاری خود بیمار و همراهان بیمار با متخصص کاردرمانی می باشد تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود و در سریعترین زمان ممکن،راه رفتن به دست آید. به دست آوردن راه رفتن پروسه ی طولانی مدت می باشد و از چند هفته الی چند ماه متغییر است و انجام جلسات فشرده و مرتب مدت زمان به دست آوردن راه رفتن را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ