کاردرمانی سکته مغزی(stroke) : کاردرمانی یک گام اساسی در مسیر بهبودی بعد از سکته مغزی می‌باشد. بیمارانی که توانایی انجام وظایف روزانه خود ازجمله توانایی حفظ تعادل، تمرکزو حتی دسترسی به اشیاء را از دست می‌دهند برای بازآموزی این حرکات اساسی به تخصص یک درمانگرکاردرمانی نیاز دارند.
هدف متخصص کاردرمانی کمک به بهبود توانایی‌های حسی و حرکتی است که دچار آسیب شده‌اند. این کار با برنامه‌ریزی مجدد مغز بیماران و کمک به بازیابی کنترل عضلات آن‌ها صورت می‌گیرد.
بسیاری از افرادی که از سکته مغزی جان سالم بدر می‌برند تلاش زیادی می‌کنند تا زندگی عادی خود را داشته باشند چراکه مهارت‌ها و کارهایی که قبلا برای آن‌ها خیلی ساده بوده اکنون سخت شده‌است.
کاردرمانی با تاکید بر فعالیت‌های عملکردی، به افزایش سطح استقلال افراد کمک می‌کند. افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلات از اهمیت زیادی برخوردار هستند ولی هدف کاردرمانی یافتن فعالیت مناسب با وضعیت جسمانی افراد می‌باشد. به این منظور متخصص کاردرمانی وضعیت سلامتی شخص را با توجه به محیط زندگی و محل کار او ارزیابی می‌کند.

کاردرمانی سکته مغزی نشاط

کاردرمانی سکته مغزی

سکته مغزی یکی از دلایل اصلی ناتوانی در افراد بزرگسال است و بسیاری از بیماران سکته مغزی از روش‌های درمان سکته مغزی مرتبـط با کاردرمانی بهره‌مند می‌شوند. کاردرمانی سبب بهبود قابلیت‌های فرد در انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. این فعالیت‌ها شامل استحمام، استفاده از دستشویی، لباس پوشیدن، غذا خوردن، آشپزی و رانندگی می‌باشند.
متخصص کاردرمانی پس از بروز سکته مغزی، با بیمار و دیگر افراد خانواده او جهت درمان و توانبخشی سکته مغزی به بیمار کمک می‌کند. نقش متخصص کاردرمانی بسته به نیازهای بیمار متفاوت بوده و شامل استفاده از روش‌های درمانی جسمانی و شناختی می‌شود. انتخاب نوع روش درمانی نیز به نحوه تاثیرات سکته مغزی بر زندگی بیمار بستگی دارد. در واقع متخصص کاردرمانی به طور مستقیم به اشخاص در جهت یافتن شغل مناسب کمک نمی‌کند؛ بلکه به اشخاص در جهت بازیابی توانایی جهت انجام شغل مورد نظر پس از سکته مغزی یاری می‌رساند. کاردرمانی در موارد زیر پس از بروز سکته مغزی به بیمار کمک می‌کند.
خدمات کاردرمانی می تواند به بهبود عوارض جسمی _ حرکتی و همچنین اختلالات ذهنی ایجاد شده در اثر سکته مغزی کمک زیادی کند.

اغلب مبتلایان به سکته مغزی دچار اختلالات حرکتی بخصوص در حفظ تعادل ، ایستادن ، راه رفتن بیمار سکته مغزی و انجام فعالیت های شخصی می شوند و به همین دلیل نیازمند خدمات توانبخشی  از جمله کاردرمانی می شوند.

تاثیرکاردرمانی در سکته مغزی، عوارض ایجاد شده برای بیمار را به حداقل رسانده و کیفیت زندگی بیمار را پس از سکته مغزی بهبود می بخشد.

کاردرمانی به بیمار کمک می کند تا بتواند به حداکثر استقلال در انجام فعالیت‌ هایش برسد و وابستگی کمتری به اطرافیان داشته باشد.

تمرینات کاردرمانی در منزل متناسب با شرایط هر بیمار شامل سن ، جنسیت و میزان فعالیت وی توسط متخصص کاردرمانی تنظیم می شود.

تمرینات کششی سکته مغزی و تقویتی بمنظور حفظ دامنه حرکتی مفاصل و کاهش اسپاسم و گرفتگی بعد از سکته مغزی توسط متخصص کاردرمانی برای بهبود وضعیت بیمار و افزایش استقلال فردی توصیه می شود.

استفاده از سمت ضعیف شده نیز از دیگر مواردی است که یک متخصص کاردرمانی به آن تاکید می کند، اگرچه ممکن است انجام این کار در ابتدا برای بیمار دشوار باشد اما انجام این کار بتدریج موجب تقویت این عضلات شده و به کاهش علائم وعوارض سکته مغزی کمک کند.

 

کاردرمانی سکته مغزی

مداومت در انجام تمرینات کاردرمانی سکته مغزی یکی از اصول مهم در موفقیت این درمان ها در بهبود شرایط بیمار است.
یکی از اصول کاردرمانی در بیماران سکته مغزی انجام تمرینات کششی و تقویتی روی مفاصل و تاندون عضلات برای حفظ دامنه حرکتی مفاصل و کم کردن سفتی عضلات است که با این‌کار می‌توان میزان معلولیت بیماران را کم و به استقلال آنان کمک کرد.

یکی دیگر از اصول مهم در کاردرمانی  و اصولا توانبخشی این بیماران تاکید بر استفاده از سمت مبتلاست. بنابراین از همان ابتدا باید به بیمار تأکید کرد که سعی کند از دست و پای سمت مبتلای خود استفاده کند، حتی اگر این کار با سختی و دشواری و به صورت ناشیانه انجام شود، که برای این کار، می‌توان مثلاً سمت سالم بیمار را مهار کرد و او را مجبور کرد که از سمت مبتلا استفاده کند. البته برای شروع این کار باید با استفاده از یکسری تکنیک‌های خاص کاردرمانی، سمت مبتلا را برای حرکت کردن آماده کرد. انجام این کار باید توسط یک کاردرمان صورت پذیرد و بعد از اندکی بهبود می‌توان این کار را به خانواده بیمار آموزش داد.

سعی شود تمرینات کاردرمانی مبتنی بر وضعیت‌های عملکردی و همسو با فعالیت‌های روزمره زندگی بیمار باشد.
اصل مهم در انجام این تمرینات تکرار زیاد است چون با تکرار زیاد است که مغز می‌تواند تا حدودی عملکرد منطقه آسیب‌دیده ناشی از سکته را جبران کند. مطلب دیگر در کاردرمانی بیماران سکته مغزی، مشارکت اطرافیان در توانبخشی بیمار است. کاردرمان باید نحوه انجام تمرینات را به اطرافیان بیمار آموزش دهد تا با این کار آنها را در درمان بیمار سهیم کند، زیرا تمرینات کاردرمانی و توانبخشی زمانی موفق است که با شدت بالا و تکرار زیاد انجام شود و در این صورت است که بهبود حاصل می‌شود. بر این اساس، نباید تمرینات کاردرمانی فقط مختص به زمان بستری بودن بیمار در بیمارستان باشد بلکه تمرینات باید در منزل نیز توسط کاردرمان و اطرافیان ادامه یابد.

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی سکته مغزی در منزل دارای مزیت های فراوانی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی می باشد، کاردرمانگر شرایط و محیط بیماران را می سنجد و بسته به نیازهای بیمار پلن های درمانی را می چیند و درمان افراد سکته مغزی را تسریع می‌کند.

30 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ