سکته مغزی موجب اختلالات بسیاری در بدن می شود و عملکرد تمام بخش های بدن را مختل می کند، علاوه بر مشکلات حرکتی و جسمی ، در اثر سکته مغزی مشکلات حسی نیز پیش می آید و افراد دچار اختلالات حسی در اندام های بدن می شوند، گز گز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی یکی از این اختلالات حسی بعد از سکته مغزی می باشد که در برخی بیماران سکته مغزی رخ می دهد.

برخی افراد بعد از سکته مغزی گرما و یا سرما را نمی توانند تشخیص دهند و این موضوع در مواردی می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث آسیب به بیمار شود، بعضی بیماران سکته مغزی بیان می کنند که نصف بدن خود را اصلا حس نمی کنند و احساس می کنند که به آن ناحیه بی حس کننده تزریق شده است. علائم و عوارض سکته مغزی می تواند بسیار گسترده باشد و همه یا بخشی از این عوارض سکته مغزی در افراد رخ بدهد و بستگی به شدت سکته مغزی و اینکه کدام ناحیه از مغز در اثر سکته مغزی آسیب دیده است  دارد.

احساس گز گز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی می تواند بسیار ناخوشاید باشد و در حرکت اندام ها تداخل ایجاد کند. بعضی افراد بیان می کنند که تحمل این حس ناخوشایند را ندارند و باعث اذیت آنها می شود. احساس سوزن سوزن شدن یا گز گز اندام ها در برخی شدید و غیر تحمل می باشد و در بعضی افراد زیاد شدید نمی باشد و می توانند با آن کنار بیایند.

دلیل گز گز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی چیست؟

همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم سکته مغزی در اثر عدم خونرسانی به مغزی ایجاد می شود و جریان خون به مغز بنا به دلایلی که قبلا توضیح داده ایم قطع می شود و در اثر قطع جریان خون به مغز، اکسیژ ن و مواد مغذی به مغز نمی رسد و باعث می شود سلول های مغز دچار آسیب و مرگ شوند، در اثر آسیب سلول های مغزی همه ی اعمال بدن دچار اختلال می شوند. هر ناحیه از مغز نیز مسئول کنترل یک عملکرد می باشد و در صورت آسیب آن ناحیه از مغز عملکرد مربوط به آن ناحیه دچار اختلال می شود. بنابراین آسیب به یک ناحیه از مغز که مسئول کنترل و پردازش حس اندام ها می باشد، عملکرد حسی دچار اختلال می شود وافراد بعد از سکته مغزی دچار مشکلات حسی می شوند. دلیل گز گز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی نیز همین مسئله می باشد و در اثر آسیب منتطه ی حسی در اثر سکته مغزی می باشد.

گز گز سکته مغزی

گز گز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی چگونه درمان می شود؟

درمان احساس سوزن سوزن و گز گز بدن به مرور زمان و با درمان سکته مغزی انجام می شود و یک درمان خاص که سریعا این اختلال حسی را درمان کند وجود ندارد، بی حرکتی اندام ها بر شدت این گز گز و مور مور شدن می افزایند و بیمار سکته مغزی هر چقدر بی تحرک باشد شدت این مشکل حسی بیشتر نمایان می شود، برای درمان گز گز پزشک متخصص مغز و اعصاب در ابتدا داروهای را برای برطرف شدن مشکلات حسی تجویز می کند، در کنار این دارو ها باید توانبخشی سکته مغزی انجام شود تا با بهبودی عملکرد های حرکت از شدت مشکلات حسی نیز کاسته شود، هر چقدر تمرینات سکته مغزی بیشترانجام شود و اندام ها حرکت داشته باشند از شدت گز گز نیز کاسته می شود. برعکس اگر بیمار سکته مغز مدام در تخت بستری باشد و یا ویلچر نشین باشد و تمرینات توانبخشی سکته مغزی را انجام ندهد بر شدت این گز گز افزوده می شود. فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی باعث می شوند بیمار سکته مغزی توانایی های حرکتی خود را به دست بیاورد و با بهبود حرکت نیز مشکلات حسی نیز برطرف شود.

یکی دیگر از درمان های گز گز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی ، تمرینات حسی می باشد که کاردرمانی سکته مغزی انجام می دهد. کاردرمانگر با تمرینات حسی که انجام می دهد، در بیمار حساسیت زدایی حسی انجام می دهد و باعث می شود از شدت مشکلات حسی سکته مغزی بکاهد. به عنوان مثال در بیماری که در دست و یا کف دست خود احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور شدن را دارد یک جسم زبر همانند اسکاج به دست بیمار می کشد تا به مرور در فرد حساسیت زدایی ایجاد شود و از شدت این مشکل حسی کاسته شود.

گز گز و مور مور شدن بدن در سکته مغزی بعد از چه مدت برطرف می شود؟

همانطور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم، مشکلات حسی سریع و یک شبه درمان نمی شوند و همگام با پیشرفت عملکرد های حرکتی اندام ها و بهبودی بیمار سکته مغزی این مشکلات نیز به مرور برطرف می شوند و یا از شدت آنها کاسته می شود و اصولا در اوایل سکته مغزی که بیماران کاملا بی حرکت هستند شدت گز کز و سوزن سوزن شدن بدن بیتشر می باشد و با حرکت بیمار کاهش پیدا می کنند.

همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم مدت زمان درمان سکته مغزی از یک ماه تا دو سال می تواند زمان ببرد ، درمان مشکلات حسی نیز همینقدر می تواند زمان بر باشد و بستگی به بهبودی و درمان سکته مغزی دارد.

مجموعه توانبخشی سکته مغری نشاط، توانبخشی سکته مغزی در منزل و هوم ویزیت (Home Visit) سکته مغزی در تهران به بیماران سکته مغزی فعالیت می کند و خدمات درمانی شامل، فیزیوتراپی در منزل، کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل را به بیماران سکته مغزی ارائه می دهد.

 

 

6 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ