گفتاردرمانی سکته مغزی : فردی که دچار سکته مغزی می‌شود با توجه به اینکه یک یا چند نقطه از مغز و آسیب می‌‌بیند توانایی فکر کردن و برقراری ارتباط با دیگران در او را مختل خواهد شد. سکته کردن می‌تواند یک تجربه ترسناک و ناامید کننده باشد و از دست دادن توانایی صحبت با دیگران و از دست دادن مهارت برقراری ارتباط به پیچیده شدن شرایط فرد دامن خواهد زد. توانبخشی سکته مغزی به بیماران برای به دست آوردن برخی یا همه مهارت‌های آنها کمک می‌کند.

تاثیر گفتاردرمانی در سکته مغزی

متخصص گفتار درمانی فردی است که در زمینه ارتباطات مهارت دارد اما سایر افراد غیر متخصص نیز در این پروسه نقش مهمی ‌را ایفا می‌کنند. دوستان و خویشاوندان فردی که دچار سکته مغزی شده است باید بدانند که او پس از سکته چه شرایطی را خواهد داشت آنها همچنین باید به خاطر داشته باشند که اگر چه این فرد پس از سکته با چالش‌های جدی مواجه می‌شود هنوز همان فرد سابق است.
سکته مغزی می‌‌تواند به اشکال مختلف بر روی توانایی فرد برای صحبت کردن تاثیر بگذارد. در این حالت علاوه بر آن که فرآیند پردازش زبان آسیب می‌بیند عضلات صورت، زبان یا فک نیز دچار ضعف فیزیکی یا فلج خواهد شد که این امر باعث اختلال در خوردن مواد غذایی، تولید اصوات و کنترل تنفس می‌شود. نوع و شدت بروز مشکلات ارتباطی به نوع سکته و نوع آسیب دیدگی ایجاد شده بستگی دارد. آسیب دیدگی و سطح ناتوانی فرد بر اساس شدت سکته متفاوت خواهد بود. پزشکان ۳ نوع مشکل که پس از سکته مغزی بر روی مهارت ارتباطی فرد تاثیر می‌گذارند را به این ترتیب توصیف می‌کنند: از دست دادن قدرت تکلم، اختلال تکلم و کنش پریشی. فردی که دچار سکته مغزی شده است ممکن است یک یا چند مورد از این مشکلات برای او پیش بیاید.
متخصص گفتار درمانی می‌تواند در فرایند تمرین کردن کلمات نقش داشته باشد و تمرینات گفتار درمانی سکته مغزی یک بخش مهم در توانبخشی پس از سکته است. متخصص گفتار درمانی بیمارانی که دچار مشکل بلع هستند کمک می‌کند. مشکل بلع می‌تواند در برخی از بیماران بسیار شدید باشد و بر روی مهارت کلامی آنها نیز تاثیر بگذارد.

گفتار درمانگر‌ها چگونه با بیمار کار می‌کنند؟

گفتار درمانگر مواردی همچون عدم توانایی در بلعیدن را که تاثیر زیادی بر توانایی بیمار در عملکرد مستقل او دارد، برطرف می‌کند. همانند سایر درمانگران، گفتار درمانگر هر بیمار را ارزیابی و یک برنامه درمانی تهیه می‌کند. گفتار درمانگر ممکن است با استفاده از روش‌های خاص جهت بازآموزی بازیابی کلمه یا شرکت در گروه درمانی برای بهبود مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مکالمه‌ای مانند نوبت گرفتن و توضیح دادن ایده‌ها به بیماری که نقص زبانی دارد، کمک کند. گفتار درمانگر همچنین ممکن است نقشی را با بیمار جهت تمرین صحبت کردن پشت تلفن و یا تعامل با فروشنده خوراروبار بازی کند. گفتاردرمانی باعث می شود زمان بازگشت تکلم بعد از سکته مغزی تسریع داده شود.

گفتاردرمانی سکته مغزی

گفتاردرمانی سکته مغزی

اصطلاح پزشکی برای توصیف برخی از مشکلات ارتباطی که به دلیل سکته مغزی رخ می دهد، “آفازی” است. انواع مختلفی از آفازی وجود دارد. آفازی زمانی اتفاق می افتد که سکته مغزی به شبکه زبانی در ناحیه پیشانی چپ مغز آسیب می رساند. افراد مبتلا به آفازی غیر روان معمولاً می توانند آنچه دیگران می گویند را درک کنند، اما در تشکیل جملات کامل و کنار هم قرار دادن کلماتی که می خواهند استفاده کنند مشکل دارند.

آفازی غیر روان، که می تواند مانع مهمی برای برقراری ارتباط واضح باشد، اغلب منجر به ناامیدی می شود. کار با یک آسیب شناس گفتار و زبان می تواند کمک کننده باشد. هدف از گفتار درمانی برای آفازی بهبود ارتباط با بازیابی هر چه بیشتر زبان، آموزش نحوه جبران مهارت های زبانی از دست رفته و یادگیری روش های دیگر برقراری ارتباط است.

آسیب شناسان گفتار و زبان از تکنیک های مختلفی برای بهبود ارتباطات استفاده می کنند. پس از ارزیابی اولیه توسط آسیب شناس گفتار-زبان، توانبخشی ممکن است شامل کار یک به یک با آسیب شناس گفتار-زبان و شرکت در گروه ها با افراد مبتلا به آفازی باشد.

متخصص گفتاردرمانی سکته مغزی همچنین می تواند بیمار را به منابعی راهنمایی کند که او می تواند خارج از جلسات گفتار درمانی از آن استفاده کند، مانند برنامه های رایانه ای و برنامه های تلفن همراه که به یادگیری مجدد کلمات و صداها کمک می کنند. وسایل کمکی ارتباطی، مانند تصاویر، کارت‌های یادداشت با عبارات رایج، و یک صفحه کوچک کاغذ و خودکار، اغلب به عنوان بخشی از توانبخشی گفتار-زبان تشویق می‌شوند و می‌توانند توانایی فرد را برای انتقال افکار خود بهبود بخشند.

بازیابی مهارت های زبانی می تواند یک روند کند باشد. با این حال، با صبر و پشتکار، بیشتر افراد می توانند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند، حتی اگر به طور کامل به سطح عملکردی که قبل از سکته داشتند باز نگردند. جستجوی درمان برای آفازی بسیار مهم است، زیرا در صورت عدم درمان، موانع ارتباطی می توانند منجر به خجالت، مشکلات روابط و در برخی موارد افسردگی شوند.

گفتاردرمانی سکته مغزی در منزل

در روز های اول بعد از سکته مغزی، افرادی که دچار مشکلات گفتاری و مشکلاتی در بلع و غذا خوردن دارند نیاز به گفتاردرمانی تخصصی در منزل دارند. متخصصان گفتاردرمانی در مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط ، به بیمارانی که دچار مشکلات گفتاری و بلع شده اند کمک می کند تا بهبودی خود را به دست آوردند.

مجموعه نشاط ارائه دهنده خدمات گفتاردرمانی سکته مغزی ، فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی آماده ارائه خدمات خود به بیماران عزیز در منزل و کلینیک میباشد .

25 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ