ماساژ درمانی در سکته مغزی یکی از درمان های جانبی سکته مغزی می باشد و در روند درمان سکته مغزی تاثیر گذار می باشد.بعد از سکته مغزی، اندام ها دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی شدیدی می شوند،مفاصل دچار خشکی شده و باعث ایجاد درد های مختلف در شخص می شود. این اسپاسم و گرفتگی بعد از سکته مغزی مانع حرکت دست و پا در دامنه حرکتی کامل می شود و حرکت اندام ها را محدود می کند.

این علائم ناخوشايند بعد از سکته مغزی باعث اذیت بیماران سکته مغزی می شود و بدن آنها را خسته و کوفته می نماید. ماساژ درمانی، به بهبود این علائم کمک می کند و ماساژ در روند درمان بیمار تاثیر گذار است و باعث بهبود عملکرد اندام ها می شود.

تاثیر ماساژ در سکته مغزی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، سکته مغزی باعث به وجود آمدن اسپاسم و گرفتگی عضلانی می شود و اندام ها دچار بدفرمی و خشکی می شوند، همچنین علائم و عوارض سکته مغزی باعث به وجود آمدن احساس کرختی و خستگی مداوم می شود.

ماساژ در سکته مغزی تاثیرات بسیار عالی می گذارد، بر اساس شواهد، بیماران سکته مغزی که به طور مرتب ماساژ درمانی دریافت می کنند، سریعتر مراحل بهبودی پس از سکته مغزی را طی می کنند.

ماساژ در سکته مغزی باعث گردش بهتر جریان خون در بدن می شود و تمام نقاط بدن خونرسانی می شود، با گردش خون بهتر، رشد و پیشرفت بیماران سکته مغزی بیشتر می شود.

ماساژ باعث نرم شدن و کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلانی می شود، با کاهش اسپاسم اندام ها، دست و پا در دامنه حرکتی طبیعی خود حرکت می کند و محدودیت های حرکتی بیمار کاهش پيدا می کند.

ماساژ  باعث رفع خستگی و بی حالی بیماران سکته مغزی می شود، ماساژ درمانی تاثیر مثبتی بر رفع کرختی بدن دارد و با انجام ماساژ سکته مغزی، بدن فرد برای انجام فعالیت ها آماده می شود.

ماساژ درمانی باعث کاهش درد اندام ها بعد از سکته مغزی می شود می شود. بیماران سکته مغزی اصولا درد هایی در نقاط مختلف بدن خود دارند و ماساژ به کاهش درد بیماران سکته مغزی کمک می کند.

ماساژ باعث افزایش انرژی و روحیه افراد سکته مغزی می شود. با دریافت ماساژ فرد سرحال تر می شود و برای انجام کارهای روزمره خود انگيزه پيدا می کند. ماساژ درمانی باعث کاهش ورم های دست و پا در سکته مغزی می شود، بسیاری از بیماران سکته مغزی به دلیل بی حرکتی مداوم و مشکلات گردش خون دچار ورم هایی در دست و پای خود می شوند . با انجام ماساژ و بهبود گردش خون، ورم دست و پا از بین می رود.

ماساژباعث ایجاد احساس خوشایند در فرد می شود و همانند یک آرام بخش عمل می‌کند و باعث بهبود حالات روحی فرد می شود. ماساژ درمانی باعث تحرک بهتر بعد از سکته مغزی می شود و فرد جابه‌جا می شود و کارهای خود را بهتر انجام می دهد.

اثرات ریلکسیشن ماساژ باعث بهبود کیفیت خواب در بیماران سکته مغزی می شود. ماساژ درمانی باعث کاهش استرس و افسردگی بیمار می‌شود و روحیه افراد پس از دریافت ماساژ بالا می رود.

ماساژ درمانی در سکته مغزی

روش ها و نحوه انجام ماساژ در سکته مغزی

ماساژ درمانی نیاز به تخصص و مهارت دارد و با انجام صحیح ماساژ باعث تاثیرات مثبت فراوان در سکته مغزی می شود، برای آموزش و دریافت ماساژ صحیح و اصولی باید ماساژ توسط فرد متبحر در این زمینه انجام شود.

همچنین افراد خانواده و همراهان بیمار سکته مغزی نیز می توانند به طور مختصر ماساژ را انجام دهند، هرچند ماساژ توسط فرد متخصص در این زمینه بسیار تاثیر گذار است ولی همراهان بیمار نیز می توانند به صورت ساده ماساژ را انجام دهند.

به هر حال ماساژ به هر روشی که انجام شود، باعث تاثیرات مثبت فراوان می شود و دارای مزیت های فراوانی می باشد، بنابراین ماساژ درمانی سکته مغزی باید به طور مرتب انجام شود، ماساژ در کنار توانبخشی سکته مغزی می تواند به درمان سکته مغزی کمک کند.

برای آموزش صحیح ماساژ می توانید از متخصصان ما در این مجموعه کمک بگیرید.

درمان سکته مغزی توسط ماساژ

ماساژ به خودی خود باعث درمان سکته مغزی نمی شود، ولی در کنار تمرینات توانبخشی سکته مغزی می تواند کمک کننده باشد. ماساژ درمان سکته مغزی نیست ولی به عنوان یک مکمل در کنار دیگر روش های درمانی سکته مغزی می باشد.

ماساژ روند درمان بیمار را تسهیل می کند و کمک می کند شرایط بیمار برای انجام تمرینات توانبخشی آماده شود. اگر قبل از توانبخشی سکته مغزی، شخص ماساژ دریافت کند ، باعث می شود اندام های بیمار نرم تر و آماده تر شود و تمرینات توانبخشی و تمرینات حرکتی را بهتر انجام دهد.

ماساژ بستر روحی و روانی مناسبی برای انجام ورزش های سکته مغزی ایجاد می کند ، ماساژ باعث افزایش انرژی و انگیزه بیمار سکته مغزی می شود.

ماساژ درمانی در منزل

در بسیاری موارد جابجایی و بردن بیمار سکته مغزی به مراکز ماساژ بسیار دشوار می باشد و علاوه بر این ماساژ در منزل برای بیمار آرام بخش تر و تاثیر گذار تر عمل می کند. ماساژ در منزل دارای فواید بسیاری می باشد یکی از این فواید این است که به همراهان بیمار نیز آموزش های لازم ماساژ درمانی داده می شود و همراهان بیمار یاد می گیرند چگونه به طور صحیح ماساژ را انجام دهند.

ماساژ درمانی در منزل از خستگی رفت و آمد بیمار جلوگیری می کند و تاثیر ماساژ درمانی را دو چندان می کند. برای دریافت ماساژ درمانی در منزل با مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط  در ارتباط باشید.

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ