سکته مغزی در جوانان در جوامع امروزی بسیار شایع شده است. سکته در اثر پارکی رگ های خونی مغز و یا در اثر ایجاد لخته خونی در مغز ایجاد می شود، در مقالات قبلی در مورد اینکه سکته مغزی چیست؟  و دلایل سکته مغزی، چرا سکته مغزی می کنیم؟ و چه عواملی در رخ دادن سکته مغزی تأثیر گذار است صحبت کرده‌ ایم.

سکته مغزی اصولا در سنین بالا اتفاق می افتد، ولی در بعضی مواقع افراد با سنین پایین تر را نیز درگیر خود می کند. در این مقاله قصد داریم در مورد سکته مغزی در جوانان ‌و اینکه در چه سنی سکته مغزی بیشتر رخ می دهد بحث کنیم.

احتمال سکته مغزی در چه سنی بیشتر است؟

سکته مغزی اصولا در افراد با سن بیشتر رخ می دهد، بیشتر افراد مبتلا به سکته مغزی در محدوده سنی ۵۰ به بالا می باشند. دلیل اینکه سکته مغزی در سنین بالاتر رخ می دهد این است که، با افزایش سن و داشتن بیماری‌های زمینه‌ ساز سکته مغزی، مانند: فشار خون بالا، قند خون بالا، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی ،عدم تحرک، سیگار کشیدن و.. احتمال وقوع سکته مغزی بیشتر می شود.

همچنین با افزایش سن و شکننده شدن رگ های خونی و مشکلات عروقی و خونی دیگر ، احتمال وقوع سکته مغزی افزیش می یابد.

لازم به ذکر می باشد که سکته مغزی سن خاصی ندارد و احتمال وقوع سکته مغزی در هر سن و جنس وجود دارد، و بنابراین می بایست با کنترل بیماری های زمینه ای و عوامل خطر ساز سکته مغزی، از وقوع سکته مغزی جلوگیری کرد.

سکته مغزی در جوانان

دلیل سکته مغزی در جوانان

سکته مغزی در جوانان دلایل متفاوتی دارد و در هر رده سنی جوان و نوجوان را درگیر خود می کند. وقوع سکته مغزی در سنین ۱۵ تا ۴۰ سال نیز شايع می باشد، هر چند سکته مغزی در این سنین کمتر می باشد ولی درصدی از مبتلایان به سکته مغزی در سنین جوانی هسنتد و مشکلات جسمانی و روانی فراوان را در آنها ایجاد می کند و باید موارد پیشگیری از سکته مغزی را رعایت کنند.

دلایل سکته مغزی در جوانان موارد زیر می باشد:

مشکلات قلبی و عروقی مادرزادی: افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی می باشند باید شرایط خود را تحت کنترل قرار دهند و با چکاپ های مداوم و پیشگیری های لازم از وقوع سکته مغزی جلوگیری کنند

فشار خون بالا: فشار خون بالا دلیل اصلی بسیاری از سکته مغزی ها می باشد و افراد با فشار خون بالا باید فشار خون خود را کنترل کنند و بالا رفتن بیش از حد فشار خون جلوگیری کنند، همچنین کاهش زیاد فشار خون نیز باعث به وجود آمدن سکته مغزی می شود.

چاقی زیاد و عدم تحرک: چاقی خود دلیلی بر بسیاری از بیماری ها و همچنین سکته مغزی می باشد. رعايت رژیم غدایی و تحرک فراوان برای این افراد توصیه می شود تا جلوی بسياری از بیماری های دیگر گرفته شود.

دیابت: بیماران دیابتی، همانند افراد با فشار خون بالا در معرض سکته مغزی قرار دارند.

مصرف زیاد و بی رویه دخانیات و الکل: مصرف دخانیات و الکل زیاد سلامت بدن را دچار مخاطره می کند و زمینه ساز سکته مغزی را فراهم می کند.

مسمومیت با مواد مخدر و عوارض برخی محرک ها و روانگردان ها: افرادی که به این مواد اعتیاد دارند، می بایست در نظر داشته باشند که مصرف این مواد و محرک های مضر باعث بروز سکته مغزی می شود.

مصرف زیاد قرص های ضد بارداری و حاملگی: بعضی افراد با مصرف زیاد قرصهای ضدبارداری دچار سکته مغزی می شوند و می بایست در مصرف این قرص ها احتیاط کنند.

استرس و هیجانات ناگهانی شدید: استرس و هیجانات ناگهانی شدید عامل بسیاری از سکته مغزی ها در جوانان می باشد.

کرونا و داروهای درمان کرونا: در ایام کرونا ، سکته مغزی در جوانان به شدت افزایش پیدا کرد، خود کرونا و از طرفی داروها و واکسن‌های کرونا و همچنین فشار های روحی و روانی کرونا باعث گردید آمار سکته مغزی افزایش پیدا کند و در این بین بسیاری از جوانان دچار سکته مغزی شدند.

درمان سکته مغزی در جوانان

افراد جوان به دلیل اینکه قوای جسمانی بالاتری نسبت به افراد مسن دارند، شانس بیشتری برای درمان سکته مغزی دارند. همچنین افراد جوان بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن و کهولت سن را ندارند، سریعتر از افراد مسن پیشرفت می کنند و علائم وعوارض سکته مغزی راحت تر در افراد جوان‌تر قابل درمان می باشد. افراد جوان باید پیگیر برنامه درمانی و توانبخشی سکته مغزی خود باشند و با انگیزه فراوان به درمان سکته مغزی بپردازند.

برای درمان سکته مغزی در جوانان، توانبخشی فشرده و مداوم باید انجام شود، جوانان تمرینات توانبخشی سکته مغزی را راحت تر از افراد سن بالا انجام می دهند و این دلیلی بر پیشرفت سريعتر آنها می شود.

توانبخشی سکته مغزی در جوانان

سکته مغزی در همه سنین باعث بروز مشکلات جسمانی و عملکردی و همچنین باعث اختلالات گفتاری و شناختی و روانی می شود. برای درمان این مشکلات و ناتوانی های به وجود آمده بعد از سکته مغزی باید تحت‌ درمان توانبخشی سکته مغزی قرار بگیرند.

بازتوانی سکته مغزی در جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، به دلیل اینکه سن این افراد پایین می باشد و قرار است یک عمر زندگی کنند بنابراین سريعا به فکر درمان علائم سکته مغزی به کمک توانبخشی باشند.

کلینیک توانبخشی جامع سکته مغزی نشاط، با ارائه خدمات توانبخشی تخصصی سکته مغزی به مبتلایان سکته مغزی باعث بازگشت بسیاری از افراد سکته مغزی به زندگی عادی می شود، مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط با داشتن کادر درمانی مجرب و کارآزموده، مسیر درمان و بهبودی سکته مغزی را برای افراد هموار کرده است در این مجموعه خدمات توانبخشی سکته مغزی شامل: فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی به بیماران سکته مغزی در سطح تهران داده می شود و درمان سکته‌ مغزی را ممکن ساخته است.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ