کاردرمانی سکته مغزی در خانه یکی از بهترین روش های درمانی سکته مغزی می باشد و خدمات درمانی سکته مغزی در منزل به بیماران ارائه می شود.همه ی افراد پس از سکته مغزی نیاز به توانبخشی سکته مغزی برای بهبود عملکرد حرکتی خود دارند و توانبخشی کمک می کند تا افراد بتوانند در انجام کارهای شخصی و روزمره به استقلال عملکردی برسند و بتوانند از پی کارهای خود بربیایند، کاردرمانی سکته مغزی نیز یکی از اصلی ترین درمان های بعد از سکته مغزی می باشد. کاردرمانی شامل تمرینات کاردرمانی سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی و درمان های تخصصی برای بهبود شرایط جسمی و فیزیکی بیماران سکته مغزی می باشد.

کاردرمانگر در جلسه ی اول بیمار سکته مغزی را ارزیابی می کند ، بعد از ارزیابی با توجه به مشکلات حرکتی و عملکردی فرد، برنامه ی درمانی مناسب را برای به دست آوردن حرکت و عملکرد اندام ها انجام می دهد. به عنوان مثل فردی که توانایی نشستن مستقل را ندارد، ایستادن را هم نمی تواند انجام دهد، بدین منظور اول باید تمرینات تقویتی تنه و نشستن را انجام دهد، بعد از اینکه نشستن به وجود آمد باید تمرینات ایستادن و سپس راه رفتن انجام شود.

کاردرمانی سکته مغزی در خانه یکی از بهترین روش ها در درمان سکته مغزی می باشد و حداکثر کارایی را در بهبودی پس از سکته مغزی و پیشرفت بیمار دارد و بیمار سکته مغزی به صورت تخصصی زیر نظر کاردرمانگر عملکرد طبیعی بدن را به دست می آورد.

کاردرمانی سکته مغزی در خانه

کاردرمانی سکته مغزی در خانه چه کارهایی انجام می دهد؟

کاردرمانگر متخصص سکته مغزی، شرایط کلی بیمار را ارزیابی می کند،  تمام عملکرد های بدن و حرکات دست و پا را مورد ارزیابی قرار می دهد و بعد از اینکه وضعیت کلی بیمار را به دست آورد با توجه به ضعف هایی که بیمار سکته مغزی دارد مداخلات درمانی مناسب را جهت بهبود و درمان حداکثری انجام می دهد. در زیر نمونه اقدامات درمانی سکته مغزی که توسط کاردرمانی سکته مغزی در خانه انجام می شود برایتان آورده ایم.

  • ارزیابی وضعیت کلی بیمار سکته مغزی و گرفتن شرح حال از خود بیمار و اطرافیان.
  •  توضیح دادن در مورد شرایط بیمار سکته مغزی و اینکه در چه سطحی قرار دارد و تا چه حد می توان انتظار بهبودی را داشت.
  • روند بهبودی بیمار سکته مغزی و اینکه مدت زمان درمان سکته مغزی را به بیمار و اطرافیان توضیح می دهد.
  • انجام تمرینات توانبخشی سکته مغزی با توجه به نیاز های بیمار سکته مغزی و بهبود مشکلات عملکردی فرد.
  • انجام تمرینات کششی سکته مغزی برای جلوگیری گیری از اسپاسم و دفورمیتی اندام‌ها و مفاصل.
  • تمرینات تقویتی عضلات برای به دست آوردن حرکت در اندام ها
  • تمرینات به دست آوردن نشستن، ایستادن، تعادل و راه رفتن را به صورت تخصصی انجام می دهد.
  • تمرینات اصلاح الگوی حرکتی و راه رفتن در بیمارانی که توانایی راه رفتن دارند.
  • دادن مشاوره به بیماران سکته مغزی و خانواده برای مناسب سازی خانه جهت ایمن شدن و راحتی حرکت بیمار سکته مغزی در خانه.

این موارد از نمونه اقدامات درمانی اصلی کاردرمانی سکته مغزی  می باشد،  کاردرمانی سکته مغزی در خانه به صورت تخصصی درمان های لازم برای پیشرفت سکته مغزی را به افراد ارائه می دهد و بیماران سکته مغزی و اطرافیان سوالات تخصصی را در مورد شرایط بیمار به طور مستقیم از کاردرمانگر وی می پرسند و کاردرمانگر راهکارهای لازم را برای بهبود شرایط به آنها ارائه می دهد.

تفاوت کاردرمانی در خانه و کلینیک

همانطور که گفته شد کاردرمانی در خانه به صورت تخصصی روی یک فرد انجام‌ می شود و وضعیت کلی بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرد و به صورت تخصصی زیر نظر کاردرمانگر می باشد و درمان های تخصصی را دریافت می کند.

در روزهای اولیه سکته مغزی، جابجایی و رفت و آمد برای بیمار سکته مغزی و خانواده مشکل می باشد و کاردرمانی در خانه باید انجام شود، کاردرمانگر اقدامات درمانی و توانبخشی های ضروری بیمار را انجام می دهد تا شرایط جسمی و حرکتی فرد نرمال شود و فرد بتواند راه رفتن را به دست بیاورد.

بعد از اینکه شرایط بیمار سکته مغزی نرمال تر شد می تواند به کلینیک توانبخشی سکته مغزی مراجعه کند و ادامه درمان خود را پیگیری کند.

تایم جلسات کاردرمانی در خانه طولانی تر است و به صورت تخصصی تری با بیمار سکته مغزی کار می شود و نتایج حداکثری حاصل می شود.

در روزهای اولیه سکته مغزی، بیمار سکته مغزی بیشتر به درمان های منوال یا به اصطلاح تمرینات دستی بیشتر نیاز دارد و در کلینیک تایم کمتری تمرینات منوال انجام می شود ، در روزها و ماه های اولیه کمتر به تجهیزات توانبخشی نیاز دارند و این تمرینات منوال است که باعث پیشرفت بیمار می شود ، بعد از اینکه عملکرد بیمار سکته مغزی پیشرفت کرد می تواند به کلینیک مراجعه کند و کار با تجهیزات توانبخشی را انجام دهد.

کاردرمانی سکته مغزی در خانه باید توسط کاردرمانگر باتجربه در زمینه سکته مغزی انجام شود ، سطح دانش و تجربه کاردرمانگر نقش بسیار مهمی در پیشرفت بیمار سکته مغزی می باشد،  کاردرمانگر متخصص کمک می کند تا بیمار سکته مغزی سريعتر روند بهبودی خود را طی کند و به نهایت استقلال عملکردی برسد.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ