داروهای درمان سکته مغزی در روزهای اول سکته مغزی تاثیر بسیار زیادی در درمان سکته مغزی دارند و باعث می شود تا بیمار سکته مغزی شرایطش نرمال تر بشود و بتواند بازتوانی سکته مغزی را شروع کند. سکته مغزی یک شرایط حاد بوده و نیاز به مجموع درمان های پزشكی و توانبخشی دارد. پس از تشخیص اینکه سکته مغزی رخ داده است، پزشک سریعا درمان های دارویی سکته مغزی و درمان های توانبخشی سکته مغزی را برای بیمار تجویز می کند. درمان سکته مغزی شامل درمان های توانبخشی و درمان های دارویی می باشد، در روزهای اول بعد از سکته مغزی درمان های دارویی نقش موثری دارند، بعد از مدتی و با تثبیت شرایط نرمال فرد،درمان های توانبخشی در الویت قرار می گیرند و تاثیر بيشتری در روند بهبودی دارند.
این دارو ها توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تجویز می شود و بیمار سکته مغزی به طور مرتب توسط پزشک در دوره های منظم ویزیت می شود تا شرایط فرد سکته مغزی به حالت مطلوب برسد.

سه ساعت اولیه بعد از سکته مغزی، زمان طلایی برای جلوگیری از عوارض شدیدتر سکته مغزی می باشد.بعد از وقوع سکته مغزی و رساندن سریع فرد به بیمارستان و شروع سریع درمان های دارویی و پزشکی، از عوارض شدید و ناتوانی های بیشتر می توان پیشگیری کرد. این تایم طلایی ۳ ساعت اولیه بعد از بروز سکته مغزی می باشد و مهم است بیمار سریع به بیمارستان منتقل شود و سریعا سکته مغزی تشخیص داده شود تا درمان های اورژانسی برای سکته مغزی انجام شود.
در افرادی که سکته مغزی آنها از نوع سکته مغزی ایسکمیک یا لخته خونی بوده است، درمان سریع این می باشد که لخته خونی سریعا از بین برده شود تا مناطق مغز دچار آسیب نشوند، برای این منظور از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می شود تا لخته خونی را از بین ببرند.
در افرادی که سکته مغزی آنها از نوع سکته مغزی هموراژیک یا خونریزی و پارگی رگ خونی می باشد با پایین آوردن فشار خون و انجام عمل های پزشکی از خونریزی بیشتر و آسیب مغزی جلوگیری می کنند.

این سه ساعت اولیه بعد از سکته مغزی بسیار حائز اهمیت می باشد، افرادی که در این ۳ ساعت اوليه تحت درمان اورژانسی سکته مغزی قرار گرفته اند از آسیب های شدید سکته مغزی در امان بوده اند و در اثر سکته مغزی کمترین آسیب را ديده اند.

داروهای پیشگیری از سکته مغزی مجدد

در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند و سکته مغزی آنها از نوع ایسکمیک و لخته خونی بوده است، پزشک داروهای رقیق کننده خونی تجویز می کند تا بروز سکته مغزی مجدد پیشگیری شود، بسیاری از افراد دوباره دچار سکته مغزی می شوند و این سکته های مجدد ضربه‌ های فراوانی به آنها وارد می کند. با رعایت یکسری نکات و زیز نظر پزشک بودن از سکته مجدد می توان جلوگیری کرد.
افرادی که فشار خون بالا دارند و فشار خون باعث پاره شدن رگ های خونی شده و سکته از نوع هموراژیک داشته اند باید فشار خون را کنترل کنند تا پیشگیری از سکته مغزی شود. اصولا پس از سکته مغزی فشار خون بالا تا حدودی کاهش پیدا می کند و افراد دچار فشار خون بالا نمی شوند.

داروهای درمان سکته مغزی

انواع داروهای درمان سکته مغزی

داورهای درمان سکته مغزی متفاوت می‌باشند و هر یک بابت یک نوع درمان خاص توسط پزشک متخصص تجویز می شوند. درمان دارویی سکته مغزی در روزهای اول سکته مغزی بسیار مهم می باشد، وقتی که شرایط بیمار نرمال شد درمان های توانبخشی در الویت قرار می گیرند.
درمان های دارویی سکته مغزی چندین نوع می باشند و در هر فرد می تواند داروهای متفاوتی مصرف شود و این بسته به شرایط بیمار سکته مغزی می باشد و پزشک در این مورد تصمیم می گیرد. هدف هر دارویی متفاوت است و در ادامه مقاله به آنها اشاره می کنیم.

داروهای شل کننده عضلات و کاهنده اسپاسم

یکی از عوارضی که بعد از سکته مغزی ظهور پیدا می کند اسپاسم و گرفتگی عضلانی می باشد. شدت اسپاسم در افراد مختلف متفاوت است و هر فردی درجاتی از اسپاسم را نشان می‌دهند. اسپاسم عضلانی شدید از حرکت اندام جلوگیری می کنند و به مرور زمان باعث دفورمیتی و بدشکلی اندام ها و مفاصل می شوند، اسپاسم از حرکت طبیعی دست و پا جلوگیری می کند و باعث کاهش دامنه حرکتی اندام ها می شود.
درمان اسپاسم بعد از سکته مغزی شامل درمان های دارویی و درمان های توانبخشی شامل ،فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی می باشد.
در افرادی که اسپاسم عضلانی دارند، پزشک داروهای شل کننده عضلات و کاهنده اسپاسم تجویز می کند. مصرف مرتب این داروها و تمرینات توانبخشی سکته مغزی از بروز اسپاسم و گرفتگی عضلانی جلوگیری می کند.

تزریق بوتاکس بعد از سکته مغزی

آن دسته از بیماران سکته مغزی که، درجات شدید اسپاسم و گرفتگی عضلانی را دارند و این اسپاسم شدید از حرکت اندام ها جلوگیری می کند و باعث دفورمیتی و بدشکلی اندام ها می شود، برای برطرف کردن و کاهش اسپاسم سکته مغزی با تشخیص پزشک و توسط پزشک بوتاکس تزریق می کنند. تزریق بوتاکس در سکته مغزی، اسپاسم عضلات را کاهش می دهد و حرکت اندام ها در دامنه ی حرکتی نرمال را ممکن می کند. بعد از تزریق بوتاکس، باید تمرینات سکته مغزی انجام شود تا از اسپاسم دوباره اندام ها جلوگیری شود.

مدت زمان تاثیر تزریق بوتاکس در سکته مغزی

مدت زمان اثر گذاری بوتاکس در سکته مغزی از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. دلیل این موضوع بستگی به شدت اسپاسم هر فرد، میزان دفورمیتی اندام‌ها و مفاصل، وسعت ناحیه اسپاستیک و اینکه کدام ناحيه از بدن دچار اسپاسم است بستگی دارد.
اصولا مدت زمان تاثیر بوتاکس، از ۳ تا ۶ ماه می باشد و اگر در این دوران توانبخشی و تمرینات کششی سکته مغزی و تمرینات حرکتی انجام نشود دوباره اسپاسم پدیدار می شود. بدین منظور انجام تمرینات توانبخشی در دوره تزریق بوتاکس حائز اهمیت می باشد.

داروهای های محرک و درمان کننده آسیب مغز در سکته مغزی

بعد از آسیب سلول های مغزی در اثر سکته مغزی و آشکار شدن علائم و عوارض سکته مغزی و ناتوانی های جسمانی و عملکردی ، پزشک یک‌سری داروها برای بهبودی سریع مغز تجویز می کند تا مغز سریعتر بتواند خود را ترمیم کند. انواع داروهای محرک ترمیم کننده مغز متفاوت می‌باشد و پزشک متخصص مغز و اعصاب در این مورد تصمیم گیرنده می باشد.

داروهای های ضد افسردگی و اضطراب سکته مغزی

بسیاری افرد پس از سکته مغزی و تشدید شدن علائم سکته مغزی دچار افسردگی و اضطراب می شوند. گوشه گیری و عدم حضور فرد سکته مغزی در اجتماع باعث تشدید این علائم روانی می شود، در کنار روانشناسی و درمان های دیگر ، پزشک یکسری داورهای ضد افسردگی تجویز می کند تا از بی حالی و کم فعالیتی فرد سکته مغزی بکاهد. تجویز این داروها توسط روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب می باشد.

درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی یک کار تیمی می باشد. درمان سکته مغزی زمانی تاثیر گذار است که علاوه بر درمان های پزشكی و توانبخشی، خود فرد نیز در راستای بهبودی خود تلاش مداوم داشته باشد و پیگیری های لازم از طرف فرد سکته مغزی و خانواده وی به عمل آید. این چرخه درمانی زمانی نتیجه بخش و موثر واقع می شود که تک تک این عوامل به خوبی پیش برود و کم و کاستی در این چرخه نباشد. درمان دارویی یک بخش از چرخه درمان سکته مغزی می باشد، برای درمان سکته مغزی باید توانبخشی به طور مرتب انجام بشود، نکته بسیار مهم در مورد توانبخشی سکته مغزی این است که، توانبخشی سکته مغزی باید توسط متخصصانی انجام شود که در حیطه ی سکته مغزی تخصص و تجربه کافی را دارند. بدین منظور کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط به صورت تخصصی در حیطه ی درمان سکته مغزی فعالیت می کند و تمام کادر درمانی این مجموعه، دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه سکته مغزی دارند و در جهت درمان سکته مغزی، کمک شایانی به افراد سکته مغزی برای درمان سکته مغزی می کنند و خدمات درمانی در منزل و هوم ویزیت (Home Visit) سکته مغزی شامل: فیزیوتراپی در منزل، کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل  به بیماران سکته مغزی ارائه می دهد.

13 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ