جلسات درمانی سکته مغزی در مدت زمان درمان سکته مغزی بسیار تاثیرگذار می باشند و باید مرتب انجام شودند تا بهبودی پس از سکته مغزی حاصل شود.پس از بروز سکته مغزی افراد پیگیر روند بهبودی و درمان می باشند، علائم و مشکلات پس از سکته مغزی برای بسیاری از افراد آزاردهنده می باشد، از این رو افراد به فکر برطرف کردن و بهبودی این علائم ناخوشايند می باشند.

درمان سکته مغزی شامل یک کار تیمی حرفه ای که متشکل از درمان های پزشكی و توانبخشی سکته مغزی می باشد. متخصص مغز و اعصاب بعد از ویزیت بیماران سکته مغزی روند بهبودی را زیر نظر دارد و داروهای درمان سکته مغزی را تجویز می کند، فیزیوتراپی از مدالیته های الکتریکی و تمرینات توانبخشی سکته مغزی جهت بهبود حرکت اندام ها استفاده می کند، کاردرمانی سعی بر این دارد که فرد سکته مغزی را به استقلال کامل در انجام کارهای روزمره برساند و فرد بتواند کارهای شخصی خود را انجام دهد، گفتاردرمانی در آن دسته از بیمارانی که توانایی صحبت کردن و یا غذا خوردن ندارند کاربرد دارد، متخصص تغذیه رژیم غذایی بعد از سکته مغزی را به افراد ارائه می دهد و چندین متخصص دیگر شرایط بیمار را تحت کنترل دارند که پس از سکته مغزی افراد روند درمان خود را به خوبی طی کنند.

مهم ترین بخش درمان علائم و عوارض سکته مغزی، بخش توانبخشی سکته مغزی می باشد، بازتوانی سکته مغزی شامل، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد، بیمار سکته مغزی به کمک فیزیوتراپی راه رفتن و حرکت دست را به دست می آورد، کاردرمانی در انجام حرکات ظریف دست و الگوی صحیح راه رفتن و افزایش تعادل تاثیر می گذارد، گفتاردرمانی کمک می کند تا فرد واضح تر صحبت کند و بتواند با اطرافیان ارتباط برقرار کند و غذا خوردن و تنفس برای وی آسان شود.

در این مقاله قرار است در مورد اینکه چه تعداد جلسات توانبخشی برای سکته مغزی مناسب است بحث کنیم، جهت دریافت پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

تعداد جلسات توانبخشی مورد نیاز

توانبخشی و مدت زمان درمان سکته مغزی برای هر فردی مجزا می باشد و بستگی به این دارد که شدت علائم و ناتوانی های وی به چه مقدار می باشد، بسته به اینکه شدت سکته مغزی و آسیب مغزی چقدر بوده است، شدت ناتوانی های سکته مغزی نیز متفاوت است. افرادی که در اثر سکته مغزی بخش وسیعی از مغز آنها آسیب دیده است، دارای علائم و ناتوانی های گسترده تری هستند و جهت برطرف کردن این ناتوانی ها به تعداد جلسات توانبخشی بیشتری نیاز دارند.

جلسات درمانی سکته مغزی

افراد جوان‌تر معمولا بهتر به توانبخشی جواب می دهند، چون از نظر فیزیکی و جسمی در وضعیت سالم تری قرار دارند و انگیزه بیشتری برای درمان خود دارند. افرادی که پیگیر روند درمان و توانبخشی خود هستند و با درمانگر خود نهایت همکاری را دارند روند بهبودی پس از سکته مغزی را سریعتر طی می کنند. بیمار سکته مغزی ای که از نظر شناختی و رفتاری سالم هستند ، و در اثر سکته مغزی به شناخت و روان آنها آسیب وارد نشده است، تمرینات توانبخشی را بهتر انجام می دهند و در نتیجه پیشرفت بهتری دارند.

افرادی که بیماری زمینه ای ندارند و وضعیت سلامتی آنها نرمال است، بهتر به توانبخشی جواب می دهند. چندین فاکتور این چنینی که در تعيين سرعت‌ پیشرفت و اینکه به چه تعداد جلسات توانبخشی برای درمان نیاز است وجود دارد . جهت درمان مشکلات حرکتی و عملکردی در افراد سکته مغزی به فیزیوتراپی و کاردرمانی نیاز است. در بیماران سکته مغزی با سکته مغزی خفیف تا متوسط، در هفته معمولا سه جلسه فیزیوتراپی و سه جلسه کاردرمانی نیاز است. گفتاردرمانی نیز به همین صورت می باشد و اصولا هفته ای سه جلسه مورد نیاز می باشد.

با پیشرفت بیمار سکته مغزی و بهبودی علائم کم کم تعداد جلسات توانبخشی کاهش میابد و به هفته ای دو جلسه می رسد. افرادی که سکته مغزی شدید داشته اند و علائم و ناتوانی های شدیدی در آنها ایجاد شده است، به تعداد جلسات توانبخشی بیشتری نیاز دارند و معمولا به این افراد توصیه می شود هر روز جلسات توانبخشی را داشته باشند تا به سطح مطلوب برسند. در ابتدای سکته مغزی جلسات توانبخشی در منزل انجام می شود، به مرور که بیمار توانایی حرکت را به دست آورد و به سطح نرمال عملکردی رسید ادامه جلسات درمانی در کلينيک انجام می شود.

اینکه بیمار ما به چند جلسه توانبخشی نیاز دارد و مدت زمان درمان و بهبودی وی چقدر می باشد را درمانگران متخصص در این زمینه تعيين می کنند، فیزیوتراپیست و کاردرمانگر بعد از ارزیابی، تعداد جلسات درمانی و اینکه چه زمانی بیمار به حالت نرمال می رسد را به ما می گویند. مدت زمان درمان و بهبودی سکته مغزی از چند ماه تا چند سال متفاوت است و بستگی به شدت آسیب مغزی و شدت علائم دارد و فاکتورهای های دیگری نیز در این مورد دخیل می باشند که همه ی آنها را قبلا در مقاله جداگانه خدمتتان ارائه داده ایم.

جلسات فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی سکته مغزی بعد از ترخیص از بیمارستان و حتی در بیمارستان توسط فیزیوتراپیست انجام می شود، فیزیوتراپیست بیمار را از نظر جسمی و توانایی های حرکتی مورد ارزیابی می کند و دامنه حرکتی و قدرت عضلات را اندازه می گیرد. فیزیوتراپی نقش اساسی در برگشت حرکت و قدرت عضلات سکته مغزی ایفا می کند. تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی کمک می کند تا فرد مجددا بتواند پاهای خود را حرکت دهد، بتواند بیمار دست خود را بلند کند.

بسیاری از بیماران سکته مغزی در روزهای اولیه توانایی نشستن را ندارند، فیزیوتراپیست با تقویت عضلات و افزایش ثبات در تنه، نشستن را در فرد سکته مغزی ایجاد می کند. فیزیوتراپی در منزل کمک می کند فرد توانایی ایستادن و سپس حرکت را به دست بیاورد. فیزیوتراپیست از مدالیته های درمانی و الکتریکی جهت درمان بیماران سکته مغزی استفاده می کند و با توجه به تخصصی که در این زمینه دارد بیمار را به شرایط نرمال از نظر جسمی می رساند.

جلسات کاردرمانی سکته مغزی

کاردرمانی سکته مغزی یک امر تخصصی می باشد که فعالیت های بیمار را بهبود می‌بخشد، کاردرمانی بعد از ارزیابی بیمار و اینکه بیمار در انجام چه فعالیت‌هایی ضعف دارد و چه عملکرد هایی در بیمار ضعیف است ، نقشه درمانی را اجرا می کند. کاردرمانی بیمار سکته مغزی را به فعالیت های روزمره برمی‌گرداند، تمرینات کاردرمانی سکته مغزی کمک می کند فرد توانایی لیوان دست گرفتن و باز کردن در و انجام حرکات تخصصی دست را آموزش ببینند.

کاردرمانی در منزل کمک می کند فرد بتواند کارهای شخصی خود را انجام دهد و استقلال عملکردی کامل را در انجام کارهای شخصی به دست آورد.

کاردرمانی روی تعادل و مهارت‌های حرکتی و راه رفتن کار می کند، کاردرمانی در بهبود این علائم بسیار تاثیر گذار است. کاردرمانی سکته مغزی بسیار با اهمیت می باشد و در راستای بهبودی و درمان ناتوانی های جسمانی و حرکتی نقش بسزایی دارد.

جلسات گفتاردرمانی سکته مغزی

آن دسته از بیماران سکته مغزی که مشکلات گفتاری و تکلم دارند و همچنین مشکلات بلع و غذا خوردن دارند به گفتاردرمانی نیاز دارند. گفتاردرمانی به افراد کمک می کند کلمات را ادا کنند و بتواند خواسته های خود را به اطرافیان بگویند. از دست دادن توانایی صحبت کردن برای بیماران سکته مغزی بسیار عذاب آور است و به مرور باعث عصبانیت و افسردگی در افراد می شود. به همین منظور گفتاردرمانی سکته مغزی باید به طور مرتب انجام شود.

بعضی بیماران سکته مغزی توانایی غذا خوردن را ندارند. مشکلات بلع و اینکه غذای کافی به بدن بیمار سکته مغزی نرسد ، در طولانی مدت باعث ضعیف تر شدن آنها می شود. تمرینات گفتاردرمانی سکته مغزی در درمان مشکلات گفتاری و بلع کمک بسیار شایانی به بیماران سکته مغزی می کند. به کمک گفتاردرمانی در منزل صحبت کردن را به دست می آورند و غذا خوردن و بلع برای آنها آسان می شود.

همینطور که در این مقاله گفته شد، جلسات توانبخشی در درمان سکته مغزی بسیار موثر است، جلسات توانبخشی می بایست مرتب و منظم باشد تا تاثیر آنها به مرور دیده شود، توانبخشی کلید درمان ناتوانی های سکته مغزی می باشد. کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط در زمینه توانبخشی سکته مغزی در خانه در سطح تهران به صورت حرفه ای فعالیت می کند و تاکنون بسیاری از بیماران سکته مغزی از این خدمات درمانی بهره مند شده اند و به زندگی عادی و مستقل خود برگشته اند.

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ