طب سوزنی و زالو در سکته مغزی یکی از درمان های جانبی می باشد که در کنار توانبخشی سکته مغزی انجام می شود. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خونرسانی به مغز دچار اختلال شود. این اختلال خونرسانی ممکن است به دليل پارگی رگ های خونی و یا لخته خونی در مسیر جریان خون به مغز ایجاد شود. در اثر عدم خونرسانی به مغز، اکسیژن و مواد مغذی به مغز نمی رسد و سلول های مغزی دچار آسیب و مرگ می شوند، بسته به اینکه شدت سکته مغزی چقدر باشد، شدت آسیب مغزی متفاوت می‌باشد. در اثر آسیب به مغز، یکسری علائم و عوارض سکته مغزی و عملکردی و حسی در یک سمت بدن ایجاد می شود، این علائم ناخوشايند شامل: شلی و بی حرکتی اندام ها، اختلالات حسی ، مشکلات بلع و گفتار بعد از سکته مغزی، اسپاسم و گرفتگی عضلانی، ناهماهنگی حرکتی و بسیاری از مشکلات عملکردی ديگر می شود.

اگر سکته‌ مغزی در سمت راست مغز ایجاد شود، علائم سکته مغزی در سمت چپ بدن نمایان می شود. هر منطقه و ناحیه از مغز مسئول کنترل و هماهنگی یکسری اعمال می باشد، در صورت آسیب آن ناحیه از مغز، علائم و اختلالات مربوط به آن ناحیه ،در بدن ظاهر می شود.

بعد از وقوع سکته مغزی، افراد به فکر درمان سکته مغزی و از بین بردن این علائم ناخوشايند می باشند، بسته به اینکه شدت این اختلالات چقدر می باشد، مدت زمان درمان سکته مغزی هر فرد متفاوت می‌باشد. درمان سکته مغزی پروسه طولانی مدت می باشد و در درمان سکته مغزی متخصصان مختلفی نقش دارند. درمان سکته مغزی یک همکاری تیمی بین کادر پزشکی و کادر توانبخشی سکته مغزی می باشد. در این بین افراد از راهکارهای های بسیاری جهت درمان سکته مغزی استفاده می کنند. بعضی از افراد سکته مغزی، علاوه بر درمان پزشکی و توانبخشی، از روش های درمانی سکته مغزی دیگری نیز استفاده می کنند.

طب سوزنی و زالو درمانی سکته مغزی از این نوع درمان ها می باشند. در این مقاله قصد داریم به موضوع تاثیر طب سوزنی و زالو درمانی سکته مغزی بپردازیم. برای دانستن اینکه آیا زالو درمانی و طب سوزنی در درمان سکته مغزی تاثیر گذار است یا نه، با ما همراه باشید.

تاثیر طب سوزنی در سکته مغزی

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی می باشد که در کنار درمان های دیگر جهت درمان یکسری بیماری ها استفاده می شود. طب سوزنی توسط سوزن های مخصوصی انجام می شود که در نقاط خاصی از بدن قرار داده می شود.

با انجام طب سوزنی و قرار دادن سوزن ها در بدن، باعث تحریک آن ناحیه از بدن می شود، با تحریک آن ناحیه، جریان خون به آن ناحیه افزایش پیدا می کند و با افزایش جریان خون در آن ناحیه از بدن، باعث آزاد شدن انرژی و کمک به بهبودی و ترميم آن ناحیه می شود.

طب سوزنی و زالو در سکته مغزی

اینکه آیا طب سوزنی باعث درمان بیماری ها می شود یا نه، جای بحث دارد ، ولی طب سوزنی درمان کامل یک بیماری نیست بلکه به عنوان درمان مکمل در کنار دیگر درمان های پزشكی در نظر گرفته می‌شود. نکته مهم در مورد طب سوزنی این است که، طب سوزنی باید توسط یک فرد متبحر در این زمینه انجام شود.

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد، طب سوزنی یک درمان مکمل است و به تنهایی باعث درمان بیماری اثر گذار نیست. سکته مغزی یک اختلال شدید در عملکرد طبیعی بدن ايجاد می کند و باعث ناتوانی های جسمانی و حرکتی می شود. پس ما انتظار این را نداریم که طب سوزنی این علائم و اختلالات شدید را درمان کند، شاید تاثیر اندکی در درمان مشکلات حرکتی بگذارد ، ولی طب سوزنی به خودی خود، باعث درمان سکته مغزی نمی شود. متاسفانه بسیاری از افراد به فکر درمان کامل سکته مغزی توسط درمان های نامربوط می باشند، درمان سکته مغزی فقط توسط درمان های پزشكی و توانبخشی می باشد، بقیه روش های درمانی تاثیر اندکی در درمان سکته مغزی دارند، پس بهتر است فرد زمان خود را بابت درمان های نامربوط تلف نکند.

تاثیر زالو درمانی در سکته مغزی

زالو درمانی توسط کرم های خاصی انجام می شود که بر روی پوست و در نقاط خاصی از بدن قرار داده می شود. زالو از خون تغذیه می کند و در هنگام مکیدن خون، آنزیم هایی از دهان خود ترشح می کند که وارد گردش خون می شود و بر کیفیت خون اثر گذار است.
خواص آنزیم های ترشح شده از دهان زالو ترشح می شود شامل:

  • بی حس کنندگی و کاهش درد های موضوعی می شود و آنزیمی که باعث این امر می شود هیرودین می باشد.
  • گشادکنندگی عروق به دلیل وجود هیستامین در بزاق زالو.
  • خاصیت آنتی بیوتیکی بزاق زالو
  • ضد التهابی و ضد لخته ای بودن بزاق زالو.

زالو درمانی در سکته مغزی در افرادی سکته مغزی که ،سکته‌ مغزی آنها از نوع ایسکمیک و لخته ای می باشد می تواند کمک کننده باشد، به کمک زالو درمانی ار لخته خونی و سکته مجدد جلوگیری می شود.

با توجه به مطالب بالا، زالو در درمان عوارض سکته مغزی تاثیر به خصوصی ندارد، فقط باعث کاهش احتمال لخته خونی و بهبود جریان خون می شود و از سکته مجدد در افرادی که سکته لخته ای داشته اند جلوگیری می نماید.

سکته مغزی یک شرایط حاد می باشد و علائم سکته مغزی در اکثر افراد شدید تر از آن است که توسط درمان های جانبی درمان شود. جهت‌ درمان سکته مغزی باید به متخصصان و پزشکان مربوطه در این زمینه مراجعه کرد.

بهترین روش درمان سکته مغزی چیست؟

درمان سکته مغزی یک پروسه طولانی مدت می باشد که بسته به شدت آسیب مغزی و شدت علائم سکته مغزی، از یک ماه تا چندین سال متفاوت می‌باشد. برای کاهش دوره درمان باید زیر نظر متخصصان و پزشكان در این زمینه به درمان خود ادامه دهید. علاوه‌ بر شدت سکته مغزی و کمک متخصصان در این زمینه باید خود فرد نیز باید پیگیر روند درمان باشد و در درمان سکته مغزی مصمم باشد.

با وقوع سکته مغزی، درمان های دارویی و پزشکی شروع می شود، بعد از مدتی که شرایط بیمار نرمال شد و علائم حیاتی فرد بهبود یافت، درمان های توانبخشی سکته مغزی شروع می شود. درمان های توانبخشی شامل، فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی  می باشد. تمرینات توانبخشی سکته مغزی باید توسط افراد با تجربه در این زمینه انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. درمان توسط افراد غیر متخصص، پروسه درمانی را طولانی تر می کند و باعث وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری در افراد می شود و زمان طلایی درمان سکته مغزی نیز از دست می رود. جهت‌ دریافت مشاوره در زمینه درمان سکته مغزی و شروع درمان سکته مغزی با کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط در ارتباط باشید.

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ