علائم و عوارض سکته مغزی بسیار ناخوشایند می باشد و برای درمان آن باید از درمان های پزشکی و توانبخشی سکته مغزی کمک بگیریم. سکته مغزی یکی از بیماری های شايع در جوامع امروزی می باشد و در این چند دهه ی گذشته بر تعداد افرادی که سکته مغزی کرده اند افزوده می شود، سکته مغزی دلایل متفاوتی دارد، سبک زندگی نادرست امروزی بر افزايش آمار سکته مغزی تاثیر گذار است، علاوه بر فاکتورهای های ارثی و بیماری های جسمی، سبک زندگی نادرست تاثیر بيشتری بر افزايش آمار سکته مغزی دارد.

مهم ترین دلایل سکته مغزی در جوامع امروزی، بی تحرکی ، چاقی، رژیم غذایی نامناسب ، استرس و افسردگی، هیجانات ناگهانی، آلودگی هوا و… می باشد.

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به مغز دچار اختلال شود و یک قسمت از مغز دچار آسیب شود، وقتی که خونرسانی مختل می شود به سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی نمی رسد و سلول های مغزی آسیب می بینند و در موارد شديدتر دچار مردگی می شوند. آسیب یک منطقه از مغز باعث از بین رفتن عملکرد طبیعی بدن می شود. سکته مغزی معمولا در یک نیمه ی مغز اتفاق می افتد و باعث ناتوانی عملکردی در سمت مخالف بدن و اندام ها می شود. به عنوان مثال وقتی سمت راست مغز دچار آسیب می شود عملکرد سمت چپ بدن دچار اختلال می شود.

در این مقاله قصد داریم که علائم و عوارض سکته مغزی را بیان کنیم تا افرادی که این مقاله را مطالعه می کنند آگاهی کامل را در مورد سکته مغزی و علائم و عوارض آن به دست آورند.

علائم و عوارض سکته مغزی

علائم سکته مغزی چیست؟

در لحظه ی اول سکته مغزی علائمی بروز می دهد که فرد و اطرافیان را در مورد اتفاق افتادن سکته مغزی آگاه می کند، این علائم بسته به شدت سکته مغزی و در هر فردی متفاوت می‌باشد.متاسفانه بسیاری از افراد از علائم سکته مغزی آگاهی ندارند و در لحظه ی اول اقدامات لازم را انجام نمی دهند و باعث می شود شدت عوارض سکته مغزی افزایش پیدا کند. بهترین راهکار در مواجه با علائم سکته مغزی این است که سريعا با اورژانس تماس بگیرند و فرد را به مرکز درمانی مناسب جهت درمان انتقال دهند.

زمان در سکته مغزی بسیار حائز اهمیت می باشد، اگر فرد در ساعت های اولیه سکته مغزی به بیمارستان تخصصی انتقال پیدا کند و درمان های اورژانسی انجام شود از شدت عوارض سکته مغزی بسیار کاسته می شود.

علائم و عوارض سکته مغزی شامل:

موارد بالا از مهم ترین علائم سکته مغزی می باشد و در صورت بروز تعدادی از علائم سکته مغزی سريعا با اورژانس تماس بگیرید و فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید، از دست دادن فرصت باعث می شود شدت عوارض سکته مغزی افزایش پیدا کند و آسیب های فراوانی را به بیماران سکته مغزی وارد کند.

عوارض سکته مغزی

بعد از بروز سکته مغزی و آسیب به مغز، علائم و عوارض سکته مغزی ظاهر می شود، عوارض سکته مغزی با درمان های پزشكی و تمرینات توانبخشی سکته مغزی قابل درمان است و درمان زود هنگام باعث می شود که عوارض سکته مغزی سریع تر برطرف شوند و مدت زمان درمان سکته مغزی کاهش یابد. زمان در سکته مغزی بسیار مهم است و دسترسی به تیم درمانی حرفه ای در مسیر پیشرفت و بهبودی کمک بسزایی می کند و باعث می شود زمان طلایی درمان سکته مغزی از دست نرود.

عوارض سکته مغزی عبارتند از:

موارد بالا از مهم ترین علائم و عوارض سکته مغزی می باشند. ممکن است همه ی عوارض بالا و یا تعدادی از عوارض در یک فرد رخ بدهد و این بستگی به شدت سکته مغزی دارد.

بعد از سکته مغزی فرد از انجام دادن کارهای شخصی و روزمره خود عاجز می شود و کارهایی که از نظر ما ساده می باشد بعد از سکته مغزی بسيار مشکل می باشد، به عنوان مثال حرکت دست و برداشتن لیوان به نظر خیلی آسان است ولی بعد از سکته مغزی دست حرکت خود را از دست می دهد و توانایی بلند کردن دست و کنترل و حرکت دست از بین می رود و همین برداشتن لیوان بسیار دشوار می شود.

راه رفتن در سکته مغزی

حتی راه رفتن را در نظر بگیرید، همه ی افراد سالم به راحتی راه می روند و بدون اینکه به آن فکر کنند کارهای روزمره را انجام می دهند. راه رفتن نیاز به هماهنگی حرکتی و تعادل می باشد و از همین رو حرکت بسیار پيچيده ای می باشد، بیمار سکته مغزی برای اینکه بتواند راه برود باید کلی تمرین و تلاش کند و به کمک تمرینات کاردرمانی سکته مغزی و تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی باید راه رفتن را آموزش ببینند در غیر اینصورت نمی تواند راه رفتن را به دست بیاورد.

عوارض سکته مغزی نیاز به درمان های پزشكی و توانبخشی مستمر و مداوم دارند و با برنامه درمانی مناسب برطرف می شوند، در صورت عدم پیگیری درمان های سکته مغزی بهبودی حاصل نمی شود و این علائم خود به خود درمان نمی شوند، همچنین یک تیم توانبخشی حرفه ای کمک بسزایی در درمان سریع عوارض سکته مغزی می کنند، تیم توانبخشی سکته مغزی شامل فیزیوتراپی سکته مغزی ، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد ، جهت دریافت خدمات توانبخشی تخصصی با ما در ارتباط باشید.

43 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ