فلج شدن اندام پس از سکته مغزی : سکته مغزی با آسیب به یک طرف مغز باعث فلج شدن و ناتوانی در سمت دیگر بدن می شود، به عنوان مثال اگر سکته مغزی باعث آسیب سمت راست مغز بشود، علائم و عوارض سکته مغزی در سمت چپ بدن نمایان می شود.

شدت علائم سکته مغزی و ناتوانی اندام ها بعد از سکته مغزی به شدت آسیب مغزی بر اثر سکته مغزی دارد و اینکه کدام نواحی از مغز در اثر سکته مغزی آسیب دیده اند.

یکی از علائم ناخوشايند بعد از سکته مغزی ناتوانی در حرکت اندام ها می باشد و باعث فلج شدن یک سمت از بدن می شود. افراد در روز های اول بعد از سکته مغزی دچار شلی و ضعیف شدن اندام ها می شوند، به طوری که حرکت دادن اندام غیرممکن می شود. یکی دیگر از مشکلاتی که برای بیماران سکته مغزی پیش می آید، بی حسی و احساس گز گز و مور مور شدن در سمت مبتلای بدن می شوند و این مورد باعث احساس ناخوشايند باعث اذیت بیماران سکته مغزی می شود. در ادامه این مقاله به هر کدام از این مشکلات می پردازیم و راهکارهای درمانی جهت درمان این موارد را بیان می کنیم.

درمان بی حرکتی و فلجی اندام ها بعد از سکته مغزی

افراد در روزهای اول بعد از سکته مغزی، دچار شلی و ضعف در یک سمت بدن خود می شوند ، این ضعف به صورتی است که حرکت دادن اندام و استفاده‌ از اندام ها بسیار مشکل می باشد و به این دلیل اندام های بیماران سکته مغزی در طول روز بی حرکت می ماند و باعث به وجود آمدن مشکلات شدید می شود. بی حرکتی مداوم باعث خشکی مفاصل و اندام ها، اسپاسم و سفتی شدید عضلات ، کوتاهی عضلات به مرور زمان، دفورمیتی و بدشکلی اندام ها و درد شدید مفاصل ،به خصوص درد در شانه و دست بیماران و همچنین باعث درد در مچ پا می شود.

فلج شدن اندام پس از سکته مغزی

در روزهای اولیه بعد از سکته مغزی چه اقداماتی انجام دهیم؟

در روزهای ابتدای سکته مغزی، جهت جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات ثانویه شامل شلی و ضعف شدید اندام ها، خشکی مفاصل، اسپاسم و دفورمیتی اندام‌ها و سایر مشکلات، باید مرتب روزانه چندین مرتبه ورزش های سکته مغزی و حرکات تخصصی که توسط فیزیوتراپیست و کاردرمانگر توصیه می شود را بیماران و همراهان سکته مغزی انجام دهند.
فیزیوتراپیست و کاردرمانگر در روز های اولیه بعد از سکته مغزی، تمرینات سکته مغزی را جهت تقویت عضلات و جلوگيری از ضعف مداوم سکته مغزی انجام می دهند، فیزیوتراپیست از مدالیته های الکتریکی جهت برگشت تون عضلانی به اندام ها بهره می برد و یکسری پلن های درمانی جهت برگشت قدرت عضلات انجام می دهد و مشاوره‌ هایی را به افراد خانواده می دهد تا بتوانند به کمک این موارد از ضعف هميشگی اندام ها جلوگیری کنند.

کاردرمانگر با تمرینات توانبخشی سکته مغزی  تخصصی و با حرکت دادن و موبیلیزیش مفاصل و تمرینات کاردرمانی سکته مغزی برای بازگشت قدرت عضلات انجام می دهد.

کاردرمانگر از تمرینات کششی تخصصی و حرکت دادن اندام ها از ایجاد اسپاسم عضلانی و دفورمیتی اندام‌ها در آینده جلوگیری می کند.

فیزیوتراپیست با تخصصی که در زمینه پا دارد، راه رفتن  بعد از سکته مغزی و چگونگی وزن انداختن به پا را به بیماران آموزش می دهد، فیزیوتراپیست الگوی راه رفتن صحیح را به بیمار آموزش می دهد .
کاردرمانگر با تخصصی که در زمینه دست بیمار دارد ، از به وجود آمدن خشکی و ضعف در اندامها جلوگیری می کند. اکثر بیماران سکته مغزی از درد شانه رنج می برند و در اکثر اوقات منشأ این درد، بی حرکتی دست، خوابیدن روی دست مبتلا، کشیده شدن دست توسط همراهان در حین جا به جایی و پرتاب کردن و بلند کردن دست به بالای سر می باشد. کاردرمانگر همچنین به حرکت دست بعد از سکته مغزی کمک می کند و انجام حرکات ظریف و حرکت انگشتان بعد از سکته مغزی ممکن می شود.

فیزیوتراپیست در برگشت قدرت و تون عضلانی نقش مهمی را ایفا می کند و با تخصصی که در زمینه سکته مغزی دارد در تسریع روند بهبودی پس از سکته مغزی نقش بسزایی دارد.

آیا بی حسی و احساس گز گز و مور مور شدن نصف بدن بعد از سکته مغزی درمان می شود؟

اکثر افراد پس از سکته مغزی در نیمه ی مبتلای بدن خود یکسری احساس های ناخوشايند شامل: بی حسی، گز گز ، مور مور شدن، درد به دلیل احساس سوزن شدن دارند.
به مرور زمان و با بهبودی بیمار و با به حرکت در آمدن اندام ها به کمک متخصصان توانبخشی سکته مغزی، از شدت این علائم کاسته می شود، با نزديک شدن به درمان کامل و حرکت کامل بیمار بسیاری از این مشکلت برطرف می شوند.

دلیل تشدید بی حسی و گزگز اندام ها آسیب ناحیه حسی در مغز می باشد و با بی حرکتی اندام ها بعد از سکته مغزی بر شدت این علائم کاسته می شود. به مرور با بازیابی مغز و تحرک و فعالیت بیمار ، این علائم به مرور ناپدید می شوند.

بی حرکتی و عدم درمان باعث ماندگاری این علائم ناخوشايند می شود و راهکار درمان این مشکلات پیگیری روند درمان سکته مغزی توسط خود فرد و همراهان وی می باشد.

توانبخشی سکته مغزی چگونه باعث بهبود فلجی و بی حسی بعد از سکته مغزی می شود؟

توانبخشی سکته مغزی که شامل، فیزیوتراپی سکته مغزی ، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد، با کمک مدالیته های درمانی تخصصی و پلن های درمانی که برای هر بیمار انجام می دهند، باعث برگشت تون عضلانی و قدرت عضلانی می شوند و حرکت کردن و جابجایی را برای بیمار ممکن می کنند، با پیشرفت بیمار و بهبودی بیمار ، به مرور فلجی اندام ها و بی حسی نصف بدن برطرف می شود. شرط اصلی بهبودی این افراد تمریتات مداوم و پیگیری روند درمان می باشد، سکته‌ مغزی درمان پذیر است و نیازمند اراده‌ بیمار و پیگیری درمان خود می باشد.

هدف مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط، ارائه درمان های تخصصی به افراد سکته مغزی و کمک به بیماران سکته مغزی برای بهبودی کامل و بازگشت بیماران سکته مغزی به زندگي عادی ، می باشد. در این راستا بهترین متخصصان توانبخشی سکته مغزی در تهران ،در این مجموعه برای کمک به افراد سکته مغزی برای بازگشت به زندگی عادی، فعالیت می کنند، برای دریافت خدمات توانبخشی سکته مغزی با ما در ارتباط باشید و جهت دریافت مشاوره درمانی توسط کادر درمانی مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

15 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ