روش های درمانی سکته مغزی شامل انواع درمان های پزشکی و توانبخشی سکته مغزی می باشد و از انواع روش های جانبی دیگر نیز استفاده می شود. سکته مغزی عملکرد طبیعی بدن را مختل می کند، بعد از اینکه سکته مغزی اتفاق می افتد، یکسری ناتوانی های جسمانی و حرکتی در فرد ظاهر می شود، این ناتوانی های عملکردی شامل: سستی و بی حرکتی دست و پا و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی، ناتوانی در راه رفتن، عدم عملکرد دست و انگلشتان، کاهش تعادل ، کاهش قدرت عضلات اندام های یک سمت بدن،مشکلات شناختی و رفتاری، مشکلات بلع و گفتار بعد از سکته مغزی،اسپاسم و گرفتگی عضلانی، مشکلات حسی و.. می باشد.

بعد از اینکه علائم و عوارض سکته مغزی نمایان شد افراد به دنبال برطرف کردن این ناتوانی ها هستند. روش های درمانی سکته مغزی متفاوت می‌باشد و در اکثر بیماران سکته مغزی می بایست از چندین روش درمانی متفاوت در کنار هم بهره برد.

بهترین روش درمانی سکته مغزی، توانبخشی سکته مغزی می باشد، توانبخشی شامل فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد، توانبخشی بیشترین تاثیر را در درمان علائم و عوارض سکته مغزی دارد.

سایر راهکارهای های درمان سکته مغزی مانند: ماساژ درمانی در سکته مغزی،طب سوزنی و زالو در سکته مغزی، تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی، آب درمانی و.. به عنوان مکمل عمل می کنند و به تنهایی به عنوان روش درمانی موثر در نظر گرفته نمی شوند و این راهکارهای های درمانی در کنار توانبخشی سکته مغزی موثر واقع می شوند و بدون توانبخشی سکته مغزی ، سکته مغزی درمان نمی شود.

بهترین روش درمانی سکته مغزی

همانطور که در مطالب بالا بیان کردیم، توانبخشی بهترین روش درمانی سکته مغزی می باشد. در روزهای اولیه سکته مغزی اندام‌ ها سست و بی حرکت هستند و بیمار تعادل نشستن و ایستادن را ندارد، به همين دليل به فیزیوتراپی سکته مغزی و هم به کاردرمانی سکته مغزی نیازمند است و در صورت آسیب گفتاری و زبانی، به گفتاردرمانی سکته مغزی نیز نیازمند است، بعد از اینکه اندکی بهبودی حاصل شد و بیمار توانست اندام های خود را مقداری حرکت دهد و در حالت نشسته و ایستاده تعادل خود را حفظ کند نیازمند تمرینات کاردرمانی سکته مغزی می باشد، از این مرحله به بعد کاردرمانی می باشد که باعث پیشرفت عملکرد بیمار سکته مغزی می شود. کاردرمانگر سطح عملکرد بیمار را ارزیابی می کند و با تمرینات و روش های درمانی کمک می کند تا بیمار از نظر عملکردی به سطح مطلوب برسد.

کاردرمانی نقش بسزایی در پیشرفت عملکردی و حرکتی بیماران سکته مغزی دارد، کاردرمانی یکی از بهترین روش های درمانی سکته مغزی می باشد، کاردرمانی کمک می کند فرد عملکرد دست خود را به دست آورد و بتواند با دست خود حرکات ظریف را انجام دهد، به کمک کاردرمانی راه رفتن بیمار سکته مغزی اصلاح می شود و فرد الگوی صحیح راه رفتن را به دست می آورد. تمرینات کششی سکته مغزی از اسپاسم و دفورمیتی اندام‌ها و مفاصل جلو گیری می کند و محدودیت های حرکتی بیمار را جبران می کند. کاردرمانگر به بیمار آموزش می دهد که چگونه کارهای روزمره خود را انجام دهد و بیمار سکته مغزی به کمک کاردرمانی به استقلال عملکردی در کارهای شخصی خود می رسد.

روش های درمانی سکته مغزی

انواع روش های درمانی سکته مغزی

درمان سکته مغزی نیازمند کار تیمی درمانی بین پزشک متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپی، کاردرمانی ،گفتاردرمانی ، متخصص تغذیه، پرستار ،مراقبان و سایر تیم درمانی می باشد.

درمان قطعی سکته مغزی پروسه طولانی مدت می باشد و بسته به شدت سکته مغزی و میزان آسیب و شرایط جسمی و روحی خود فرد، از چند هفته الی چند سال زمان بر می باشد، برای اینکه مدت زمان درمان سکته مغزی کوتاه تر شود باید درمان های زودهنگام و جامع پزشکی و توانبخشی انجام شود، زمان تاثیر بسیاری در درمان سکته مغزی دارد، هر چقدر درمان های سکته مغزی زودتر انجام شود دوره درمان کوتاه تر خواهد شد، زمان طلایی درمان سکته مغزی ۳ الی ۶ ماه بعد سکته مغزی می باشد، به این معنی که در ۳ الی ۶ ماهه اول وقوع سکته مغزی بیشترین پیشرفت حاصل می شود پس در نتیجه باید درمان های پزشكی و بازتوانی سکته مغزی در این مدت به صورت فشرده انجام شود.

در زیر انواع روش های درمانی سکته مغزی را بیان می کنیم ، بعضی از بیماران سکته مغزی به همه ی این درمان ها و بعضی هم به تعدادی از درمان های زیر نیازمندند.

  • درمان های اورژانسی: در لحظه اول سکته مغزی باید سریعا فرد به بیمارستان منتقل شود تا درمان های اورژانسی برای کاهش عوارض سکته مغزی انجام شود، ۳ ساعت اولیه سکته مغزی نقش مهمی در کاهش عوارض سکته مغزی دارد و فرد باید سریعا در ساعت های اولیه به بیمارستان منتقل شود تا درمان های اورژانسی انجام شود.
  • درمان های پزشكی: بعد از اینکه فرد به بیمارستان منتقل شد و درمان های اورژانسی انجام شد و شرایط بیمار سکته مغزی تا حدودی نرمال شد زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب داروهای درمان سکته مغزی و سایر درمان های پزشکی را دریافت می کند، در بعضی مواقع پزشک متخصص مغز و اعصاب برای درمان سکته مغزی مغز بیمار سکته مغزی را جراحی می کند، همچنین پزشک متخصص مغز و اعصاب داروهایی را جهت بهبود بیمار سکته مغزی تجویز می کند و بیمار سکته مغزی می بایست به صورت دوره ای زیر نظر متخصص مغز و اعصاب باشد و هر از چندگاهی توسط متخصص مغز و اعصاب ویزیت شود و شرحال خود را ارائه دهد و در صورت نیاز پزشک داورهای وی را تغییر دهد.

درمان های توانبخشی

درمان های توانبخشی: بعد از اینکه بیمار سکته مغزی سطح هوشیاری خود را به دست آورد می بایست توانبخشی سکته مغزی انجام شود، توانبخشی سکته مغزی در همان روزهای اولیه و حتی در موقع بستری در بیمارستان باید انجام شود تا اندام ها دچار سستی و اسپاسم نشوند و از خشکی مفاصل جلوگیری شود. در این مرحله فیزیوتراپیست و کاردرمانگر تمرینات پسیو حرکتی را برای افزایش دامنه حرکتی بیمار انجام می دهد و پوزیشن دهی صحیح بیمار را حین خوابیدن و جابجایی به مراقبین آموزش می دهد‌.

بعد از مرخص شدن بیمار سکته مغزی از بیمارستان تمرینات توانبخشی سکته مغزی در الویت قرار می گیرند، و در این مرحله می بایست تمرینات توانبخشی فشرده و مداوم انجام شود تا بیمار سکته مغزی عملکرد ها و حرکات اندام ها را به دست آورد. بیمار سکته مغزی به کمک فیزیوتراپی و کاردرمانی سريعا باید مراحل حرکتی را به دست آورد.

به مرور و به کمک فیزیوتراپی و کاردرمانی، حرکت اندام ها ایجاد می شود، نشستن انجام می شود، فرد می تواند در حالت ایستاده تعادل خود را حفظ کند، در مراحل بعد حرکت کردن با عصا و کمک همراهان انجام می شود و به مرور فرد در راه رفتن به استقلال می رسد و حرکات دست نیز انجام می شود.
بیمارانی که مشکلات گفتاری و بلع دارند نیز زیر نظر گفتاردرمانگر مراحل پیشرفت خود را طی می کنند.

سایر روش های درمانی

سایر روش های درمانی: بعضی بیماران برای افزایش سرعت پیشرفت خود به فکر درمان های دیگر در کنار درمان های پزشكی و توانبخشی می باشند. درمان سکته مغزی یک شبه نمی باشد و پروسه طولانی مدت می باشد و نیازمند درمان های متفاوت و به خصوص نیازمند درمان های توانبخشی می باشد.
بعضی بیماران آب درمانی را در کنار درمان های توانبخشی انجام می دهند، راه رفتن در آب باعث تقویت عضلات پا و تنه می شود و فرد به کمک آب درمانی مهارت راه رفتن خود را ارتقا می دهد.

طب سوزنی و زالو درمانی از دیگر روش های درمانی می باشد که افراد انجام می دهند، این روش های درمانی باعث تحرک اندام و تحریک حسی اندام های بدن می شود ولی به تنهایی به عنوان درمان شناخته نمی شوند.

تحریک مغناطیسی مغز(rtms) از دیگر روش های مکمل درمانی سکته مغزی می باشد، rtms باعث تحریک سلول‌های مغزی می شود تا عملکرد خود را به دست بیاورند.

در بالا روش‌های مختلف درمان سکته مغزی را بیان کردیم ، سکته مغزی نیازمند درمان های مختلف می باشد و از بین این درمان ها توانبخشی سکته مغزی موثر ترین روش درمانی می باشد و بیماران سکته مغزی نتیجه مطلوب تری به دست می آورند، کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط با ارائه خدمات توانبخشی تخصصی سکته مغزی به بیماران سکته در سطح تهران فعالیت می کند و سالانه بیماران زیادی به کمک تیم درمانی مجموعه توانبخشی نشاط به زندگی عادی برمی‌گردند، مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط به صورت درمان در منزل فعالیت می کند و خدمات توانبخشی سکته مغزی شامل: فیزیوتراپی در منزل، کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل را به بیماران در تمام نقاط تهران ارائه می دهد. جهت‌ دریافت خدمات توانبخشی تخصصی و دریافت مشاوره در خصوص درمان سکته مغزی با همکاران ما در ارتباط باشید.

20 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ